بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر بزه کاری کودکان در شهر یزد

[metaslider id=602]

بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر  بزه کاری کودکان در شهر یزد


بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر بزه کاری کودکان در شهر یزد
بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر بزه کاری کودکان در شهر یزد

مقدمه

متخصصان و کارشناسان ، مددکاران ، حقوقدانان ، جامعه شناسان و … معتقدند برای ایمن سازی افراد جامعه و تقلیل آسیب های اجتماعی باید به بررسی علل و عوامل و شرایط بزه دیدگی در خانواده بپردازد که از مهمترین این شرایط و یا عوامل تحصیلات،شغل، سطح درآمد ، سن ، اختلافات ، طلاق ، فوت ، اعتیاد و اختلالات روانی والدین و … می باشد . تاریخ جرم و جنایت ، متأسفانه تاریخ بشر است و پدیده ای نیست که به زمان و مکان خاصی بستگی داشته باشد جز اینکه فرهیختگی مردم باعث حساسیت بیشترشان به پدیده بزهکاری مخصوصا در میان کودکان شده است به عبارت دیگر رشد و گسترش آموزش و پرورش ، انتظارات مردم را از خویشتن و همدیگر بیشتر کرده است و برای انسان معاصر ، انسانی که از لحاظ پیشرفت های علمی و صنعتی در تاریخ خودبی نظیر است .

واقعاً دشوار است که هر روز شاهد انواع متعدد جنایت ها باشد وازکنترل خویشتن درماند به همین سبب،موضوع ارتکاب جرم و جنایت یا بزهکاری جوان امروزه یکی از مهمترین پدیده ها و مسائل مورد بحث شده است. و از آنجایی که کم نیستند جوانانی که در جامعه مورد ارتکاب اعمال خلاف و ضد اجتماعی می شوند و بسوی کارهای خلاف کشیده می شوند ما به بررسی چگونگی بوجود آمدن یک فرد بزهکار از میان جوانان پرداختیم تا ببینیم چگونه می شود و چه کارهایی چه در خانه و چه در بیرون از خانه موجب می شود تا یک فرد سالم تبدیل به فردی بزهکار در جامعه شود . و از آنجا که ناهنجاریهای رفتاری و بزهکاریهای اجتماعی یکی از همترین مسائل و مشکلات اجتماعی در جوامع گوناگون است و جوامع بشری در طول زمان و بخصوص در قرن حاضر به انواع انحرافات و رفتارهای بزهکارانه مواجه بوده است . از دیدگاه جامعه شناسی کسی از مادر بزهکار یا کجرومتولد نمی شود بلکه بزه تحت شرایط خاص اجتماعی بوجود می آید و انسان تحت تأثیر نهادهای خانواده،تعلیم و تربیت ، دین ، اقتصاد ، سیاست و نهادهای فرعی دیگر جامعه خویش می باشد و به همین دلیل چگونگی رفتار و شخصیت افراد به چگونگی ساختار این نهادها بستگی دارد.به عبارت دیگر اگر عوامل اجتماعی شدن فرد یعنی والدین خانواده ، محیط ، اطرافیان ، دانشگاه و دوستان و وسایل ارتباط جمعی ، طوری سازمان یافته باشند که در هویت یابی و همانندسازی جوانان به آنان کمک کنند مسائل و مشکلات حاد ایجاد و آشکار نخواهد شد ولی اگر این عوامل به گونه ای دیگر شرایط بحرانی ایجاد نماید جوان بسوی ناهنجاری و بزهکاری سوق داده خواهد شد . سریعترین و کوتاهترین راه برای تشخیص گرایشها و رغبتهای افراد در
زمینه های مختلف این است که نظر خود آنها را درباره این مسائل جویا شویم . ما در این به بررسی جرم در دانشگاه می پردازیم.

بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر  بزه کاری کودکان در شهر یزد

مسئله بزهکاری و انحراف اطفال و نوجوانان از دیر باز در جامعه بشری مورد توجه اندیشمندان بوده است. همزمان با گسترش انقلاب صنعتی و وسعت دامنه نیازمندیها، محرومیت های حاصل از عدم امکان تامین خواستها و احتیاجات زندگی موجب توسعه شدید و دامنه دار فساد، عصیان، تبهکاری، سرگردانی، دزدی و… در اطفال و نوجوانان شده است. این گونه مسائل امروزه برای کشور ما هم مطرح است و آثار مهلک آنها درسیمای جامعه آشکار است. کودکان و نوجوانان سرمایه های جامعه هستند و سلامت روح و جسم آنها تضمین کننده سلامت جامعه آینده است. بنابراین مسائل آنان از جمله مسائلی است که باید به آنها توجه کافی مبذول داشت. مطالعات کشورهای غربی حاکی از آن است که تجربه های رفتار بزهکارانه در میان نوجوانان بسیار شایع است. برخی ادعا کرده اند ۹۰ درصد نوجوانان مرتکب اعمالی شده اند که چنانچه به مداخله پلیس
می انجامید موجب بازداشت می گردید.

بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر  بزه کاری کودکان در شهر یزد

دامنه انحرافات اجتماعی بسیار گسترده است و پیشرفت ترین آن علمی است که به لحاظ قانونی خلاف شمرده می شود و عامل اصلی آن را متهم و محکوم به زندان می اندازند و شکی نیست که این طیف وسیع متاثر از عوامل مختلفی که از موقعیتها و شرایط و عوامل اجتماعی نظیر گسیختگی های خانوادگی ، پایه زن بدون سطح تحصیلات و زندگی در محیطهای منحرف، میزان باورهای مذهبی، ازدواج در سنین پائین و عدم تعلقات اجتماعی و عوامل اجتماعی دیگر می باشد. اندیشمندان متعددی علاقه مند به پژوهش در مورد انحرافات اجتماعی می باشند که هر یک از زوایه ای خاص به عوامل اجتماعی ایجاد جرم پرداخته اند که در تحقیق حاضر در قسمت مبانی و تئوریهای مربوطه به جرم و مشخصات آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ضرورت پرداختن به عوامل اجتماعی جرم زنان بدین لحاظ مطمح نظر می باشد که زنان بواسطه ای تاثیرات متعددی که در عرصه های مختلف و بویژه عرصه خانواده دارند جرم آنان (اعتیاد ـ فحشاء ـ سرقت و غیره) آثار بسیار زیانباری را بر پیکره جوامع بشری بالاخص کانون خانواده و تربیت فرزندان دارد. لذا همچنانکه پیشگیری برای جلوگیری از بیماری بهتر از درمان پس از بیمار شدن می باشد در اینمورد هم لازم می باشد که برای جلوگیری از ارتکاب جرم اعمال پیشگیرانه انجام شود تا در نهایت به جامعه ای سالم دست یابیم.

بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر  بزه کاری کودکان در شهر یزد

چکیده:

هرجا جمعی از انسان ها گردهم آمده اند، برای رفع آسان تر و بهتر نیازهای خود به امنیت ، آسایش و سلامت و هر نوع نیاز دیگری ، هنجارهایی ساخته اند و همه را به تبعیت از آن ها فراخوانده اند. مجموعه هنجارها، البته به طبع تاریخ ، جغرافی و طبع و طبیعت انسان ها متفاوت و میزان تبعیت افراد و گروه ها از این هنجارها متغیر بوده است . مطابق همان هنجارها، همیشه متخلفان را مجازات کرده و معمولاً به همنوایان پاداش داده اند. اما از همان آغاز بر سر این موضوع که چه کسی متخلف است و علت تخلف او چیست ، مناقشات فراوانی وجود داشته است . اینکه چه کسی هنجارها را ساخته ، چه کسانی متخلف را معرفی کرده و چه کسانی از تخلف از هنجارها و به چه میزان متضرر شده اند نیز موضوعات مهمی بوده که همگی حوزه مباحث جامعه شناسی انحرافات اجتماعی را تشکیل داده اند. اما تبیین این موضوع که چرا برخی از مردم از هنجارهای خاصی سرپیچی کرده و می کنند، همیشه و مثل هر حوزه دیگری از مباحث علمی ، برعهده نظریه هاست .

بررسی تأثیر عامل اجتماعی بر  بزه کاری کودکان در شهر یزد

این بررسی ها به این نتیجه دست یافته اند که شیوع رفتارهای بزهکارانه در نوجوانان بیشتر از آن است که مردم انتظار دارند. تجربه نشان می دهد تنها تعدادی از نوجوانانی که دست به قانون شکنی می زنند دستگیر می شوند و از کسانی که دستگیر شده اند تنها تعداد معدودی بازداشت می گردند و از کسانی که بازداشت می گردند عده ای خاص به زندان فرستاده می شوند و از کسانی که محاکمه شده اند تنها بخشی به عنوان بزهکار محکوم می شوند و بنابراین بسیار دشوار است که بدانیم در هر جامعه چند نفر بزهکار وجود دارد، چه کسی باید بزهکار نامیده شود و کدام نوجوان باید مورد مطالعه علمی قرار گیرد تا درباره ماهیت و منشا رفتارهای بزهکارانه اطلاعات علمی صحیحی به دست آورد. بزهکاران از نظر روانشناسان یک گروه افراد جوان و نوجوان بسیار ناهمگون و نامتجانس هستند و مسیری که به بزهکاری ختم می شود گوناگون است و نوجوانانی که با بزه درگیر هستند یا می شوند را نمی توان به سادگی در الگوی رفتاری یا ویژگیهای منحصر به فردی جا داد. بزهکاری پیامد و نتیجه تعامل و تاثیر متقابل عواملی است که در زندگی فرد حضور دارند. بنابر این بزهکاری رفتاری است ناشی از عوامل گوناگون.


مقاله ناب  و منحصر به فرد

فرمت:word

تعداد صفحات:۵۵


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا