بررسی و تحلیل سازه ی مضیف

بررسی و تحلیل سازه ی مضیف

بررسی و تحلیل سازه ی مضیف

چکیده

میراث معماری به عنوان بخشی از میراث فرهنگی جهانی همواره مز مورد توجه و اعتنای علاقمندان بوده است. بنابراین شیوه های ساخت ، مصالح به کار رفته ، نمادها و فرم کالبدی و بررسی سازه ای هر سبک از  معماری ابعاد چندگانه ی یک معماری ماندگار است که ترکیب موزون آن ها با هم در شکل گیری یک معماری هویت مند نقش اساسی دارد. سازه ی مضیف به عنوان یک نمونه ی عینی و بارز از میراث معماری و تحلیل سازه ای آن موضوع اصلی این پژوهش می باشد.

مضیف مهمانخانه ای از جنس نی است که ساخت آن در میان اعراب ایرانی مقیم خوزستان رواج دارد.

ساختار اصلی مضیف، هلالی شکل و به‌طور کامل از نی ساخته شده است. تعداد ستون‌های مضیف باید فرد باشد وگرنه استحکام لازم را ندارد، این فرد بودن علاوه بر مسائل فنی، ریشه در اعتقادات قدیمی اعراب دارد ساخت مضیف و معرفی آن در واقع معرفی فرهنگ اعراب ایرانی و جلوگیری از اضمحلال این رسوم اصیل و زیبا است.

روش این مقاله مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و برداشت میدانی است و رویکردی توصیفی – تحلیلی دارد. در ابتدا به مفهوم سازه در معماری و نقش آن در تاثیر بر ذهن، انتقال مفاهیم و پیام های سمبولیک و ایجاد ادراک  توسط آن خواهیم پرداخت و سپس به مضیف به عنوان یک ساختار معماری اجتماعی- فرهنگی ، مصالح به کار رفته در آن و تحلیل سازه از ابعاد شیوه ی ساخت، جزئیات معماری و… خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی: مضیف، تحلیل سازه، سازه سنتی، معماری


فرمت: word  با قابلیت ویرایش 

تعداد صفحات: ۱۱ صفحه

جهت خرید و دانلود این مقاله از لینک زیر استفاده فرمایید:


بررسی و تحلیل سازه ی مضیف
بررسی و تحلیل سازه ی مضیف

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *