تحقیق درباره چرخ دنده

تحقیق درباره چرخ دنده

تحقیق درباره چرخ دنده

تحقیق درباره چرخ دنده | مناسب رشته های فنی حرفه ای و ساخت و تولید

مقدمه

میتوان گفت چرخ دنده ها مهمترین عامل انتقال حرکت در صنعت می باشند برای انتقال حرکت باید یک دستگاه انتقال حرکت موجود باشد. حرکت دورانی یک میله همیشه به کمک چند قطعه مختلف به میله یا محور دیگر منتقل می شود اجتماع این قطعات را دستگاه انتقال حرکت گویند. از زمانی که نیاز به انتقال حرکت از منبع احساس شد راه های گوناگونی یافت شد یکی از این راه ها انتقال به وسیله چرخ و تسمه بود ولی علی رغم اینکه چرخ و تسمه فواید زیادی داشت مواردی نیز باعث شد که بشر به دنبال جایگزینی برای آن باشد از جمله معایب آن:

  • اشغال فضای زیادی بود که مکانیزم چرخ و تسمه دربر می گرفت.
  • اختصاص به انتقال حرکتدر دورهای پایین
  • احتمال دررفتن تسمه از روی چرخ
  • ایجاد صدای زیادی

که اگر این فاصله زیاد باشد بین دو محور از تسمه و یا زنجیر استفادئه می شود و اگر فاصله ی بین دو محور کم باشد ازچرخ دنده استفاده می شود. به طور کلی می توان قابل انتقال توسط اجسام غلطان را اسطحکاک بین دو سطح محدود می کند و اگر باری بیش از حد تحمل بر آنها وارد شود لغزش رخ می دهد و برای تامین رانش عضوهای که در تماس هستند را به صورت دندانه دار می سازند چنین عضوهایی که برای انتقال توان در فاصله های کمو در محورهای موازی به کار می روند چرخ دنده گویند.

از چرخ دنده های ساده برای انتقال حرکت بین محورهای موازی استفاده می شود.

در تماس چرخ دنده ها باید به منظور دقت و کم کردن صدا و فرسودگی سطح دنده را ابتدا سخت کاری کرده و سپس سنگ می زنند. و همواره باید آنها را در محفظه ای از روغن غوطه ور کرده و همچنین برای جلوگیری از سانحه ورود گرد و غبار باید چرخ دنده ها را در محفظه مناسبی نگه داری کرد.

 

تحقیق درباره چرخ دنده
تحقیق درباره چرخ دنده

 

 

خرید و دانلود تحقیق درباره چرخ دنده از لینک زیر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *