نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

 نام درس: برنامه سازی کامپیوتر

  

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۱ – کامپیوتر را تعریف کنید.

کامپیوتر ماشینی برای انجام محاسبات است که دارای مشخصات زیر است:
الف. الکترونیکی است و از قطعات الکترونیکی مثل مدارات مجتمع، ترانزیستور، مقاومت و غیره تشکیل شده است.
ب. دستورات و داده ها را می پذیرد و آ نها را با سرعت و دقت زیاد بر روی داده ها اجرا می کند.
ج. دارای حافظه است و دستورات و داده ها را ذخیره می نماید.
د. می تواند نتایج محاسبات را به انسان تحویل دهد.
و به طور خلاصه می توان از مطالب فوق چنین نتیجه گرفت که کامپیوتر ماشینی است که داده ها و دستورات را از خارج خودش دریافت می کند و در حافظه اش ذخیره می کند، دستورات را بر روی داده ها اجرا می کند، نتایج را تحویل می دهد و این کارها را تحت کنترل خاصی انجام می دهد.

۲ – هر یک از اصطلاحات زیر را تعریف کنید.

برنامه ی کامپیوتری: دستوراتی را که کامپیوتر اجرا می کند، برنامه ی کامپیوتری می گویند.
اطلاعات: ناشی از ترکیب داده ها است.
پردازش: کامپیوتر پس از دریافت داده ها در آنها تغییراتی ایجاد می کند، انجام هر گونه تغییر در داده ها را پردازش گویند.
بیت: هر صفر یا یک را در سیستم دودویی، یک بیت نامند.
بایت: مجموعه از هشت بیت در کنار هم قرار می گیرند و یک بایت می سازند.

۳ – نسل های مختلف کامپیوتر را نام برده و در مورد هر کدام مختصر را توضیح دهید.

نسل اول: کامپیوتر هایی هستند که قبل از دهه ی ۱۳۳۰ ه.ش ساخته شده اند. استفاده از لامپ خلاء به عنوان اجزای اصلی مدارهای داخلی، حجم نسباتا بزرگ، نیازمند بودن به نیروی برق قوی و همچنین نیازمند بودن به وسایل خنک کننده قوی جهت خنک کردن گرمای حاصل از لامپها، برخی از ویژگیهای مهم این نسل به شمار می روند.

نسل دوم: کامپیوتر هایی هستند که در سال های ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ ه.ش ساخته شدند. یکی از مهمترین ویژگی کامپیوتر های این نسل، به کارگیری ترانزیستور به جای لامپ خلاء بود. این کامپیوتر ها به نیروی برق کمتری نیاز داشته و دارای اندازه کوچکتری بودند.

نسل سوم: در اواخر دهه ی ۱۳۴۰ کامپیوترهای نسل سوم به بازار عرضه شدند. مهمترین ویژگی کامپیوتر های این نسل، به کارگیری مدارات مجتمع است. مداراتی که شامل ۱۰۰ عنصر منطقی بوده و در هر عنصر منطقی چند عنصر الکترونیکی مثل دیود و ترانزیستور به کار رفته و به روش خاصی در چند سانتیمتر مربع جمع می شوند. این کار موجب افزایش سرعت کامپیوتر و کوچکتر شدن اندازه آنها شد. از ویژگی های کامپیوتر این نسل می توان به:

۱ – متراکم شدن مدارهای الکترونیکی

۲ – ایجاد سازگاری بیشتر بین کامپیوتر ها جهت استاندارد سازی سیستم بهره برداری

۳ – پذیرش کدهای هشت رقمی

۴ – پذیرش یک حرف (character) به عنوان کوچکترین عنصر حافظه اشاره کرد. در این دوره کامپیوتر ۳۶۰ IBM تولید شد.

نسل چهارم: کامپیوتر هایی هستند که در حدود سال های ۱۳۵۰ ساخته شدند. ویژگی مهم کامپیوترهای این نسل، به کارگیری مدارات مجتمع با دانسته بالا است که: در یک حجم معین تعداد عناصر الکتریکی افزایش یابد. در این دوره استفاده ازکامپیوتر های شخصی به شدت توسعه یافته و در ادارات و سازمان ها به کمک آنها امور مربوطه به خود را انجام می دهند. (اکنون در نسل چهارم هستیم)

نسل پنجم: کامپیوتر های نسل پنجم هنوز ساخته نشدند. یکی از تفاوتهای کامپیوترهای این نسل با سایر نسل ها این است که کامپیوتر های نسل پنجم با برنامه ریزی همراه هستند. پروژه ساخت این کامپیوترها در سال ۱۹۸۰ م توسط ژاپن به جهان اعلام شد و اکنون موسسات زیادی در سطح جهان در فکر ساختن کامپیوتر های این نسل هستند. ویژگیهایی که برای این کامپیوتر بیان گردید، مشابه ویژگی هایی است که در آن وجود دارد، مثل استنباط و استدلال کردن. لذا انتظار میرود، اعمالی که مغز انسان انجام می دهد از کامپیوتر خواسته شود.

نسل ششم: هدف از طراحی کامپیوتر های نسل ششم این است که فعالیتهای مغز انسان را کپی برداری نماید. بدیهی است که مدارهای داخلی آن بسیار پیچیده و سریع خواهد بود.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۴ – انسان و کامپیوتر را از چند جهت می توان با هم مقایسه کرد؟ نام ببرید.

الف. دقت و صحت انجام کار
ب. قابلیت اعتماد
ج. نحوه و میزان ذخیره سازی داده ها
د. سرعت دستیابی به اطلاعات

۵ – دقت و صحت انجام کار که یکی از ویژگیهای کامپیوتر می باشد را شرح دهید.

اگر دستور العملهای داده شده به کامپیوتر درست باشند و داده ها به طور صحیح وارد شوند، کامپیوتر هیچگاه اشتباه نمی کند. به عبارت دیگر اگر مجموعه ای از دستور العملها با داده های صحیح اجرا شود، برای همیشه در دفعات دیگر به طور صحیح اجرا می شود. در حالی که اگر انسان این دستور العملها را انجام دهد ممکن است هر بار دچار اشتباه شود.

۶ – بعضاً در جایی می شنویم که کامپیوتر دچار اشتباه شده، این اشتباه ناشی از چه عواملی می تواند باشد؟

الف. میزان مصرف ( داده ها ) بطور غلط وارد کامپیوتر شده اند. بسیار اتفاق افتد کسی که داده ها را وارد کامپیوتر می کند، دچار اشتباه شود.
ب. دستور العمل های ( برنامه های ) کامپیوتر که محاسبات را انجام می دهد، غلط باشند. ممکن است برنامه نویس در هنگام نوشتن برنامه، فرمول محاسبه را به درستی به کامپیوتر نداده باشد.

پس نتیجه میگیریم کامپیوتر به خودی خود دچار اشتباه نمی شود و علتش این است که کامپیوتر فقط مجری دستورات ( برنامه ) است.

۷ – ” قابلیت اعتماد” یکی از تفاوتهای ما بین انسان و کامپیوتر است. آنرا توضیح دهید.

کامپیوتر دچار احساسات نمی شود. کامپیوتر دچار خستگی نمی شود، کامپیوتر عصبانی نمی شود و کامپیوتر پارتی بازی نمی کند. بنابراین، اگر برنامه و داده های درستی وارد کامپیوتر شوند، مطمئن هستیم که نتایج حاصل از کار کامپیوتر، بدون اشتباه است و راجع به آن نگرانی نداریم. اما انسان تحت شرایط مختلف می تواند تصمیمات متعددی بگیرد، محاسبات نادرستی انجام دهد و نتایج غلطی را تولید کند. مثلاً موسسه ای را در نظر بگیرید که ۱۰۰۰ کارمند دارد. و کارکنان بخش حقوق و دستمزد می خواهند حقوق ۱۰۰۰ نفر را، که از ترکیبی از اقلام مختلف به دست می آید، محاسبه کنند. آیا صد در صد به نتیجه عملیات اطمینان دارید؟ حتماً این طور نیست.

۸ – “نحوه میزان ذخیره سازی داده ها” که یکی از مزیت های کامپیوتر نسبت به انسان است را توضیح دهید.

انسان با دیدن و لمس کردن اشیاء دنیا خارج، اطلاعات مربوط به آنها را در حافظه اش ذخیره می کند. کامپیوتر نیز از طریق دستگاههایی به نام دستگاههای ورودی می تواند اطلاعات را از دنیای خارج از خودش بگیرد و ذخیره کند. حالا به این موضوعات فکر کنید:
الف. آیا یک صندوقدار بانک می تواند اطلاعات مربوط به مشتریان بانک را در حافظه خود ذخیره کند و آنها را در موقع مناسبی بازیابی کند؟
ب. آیا رئیس آموزش و پرورش می تواند اطلاعات مربوط به تمام همکاران خودش را نگه داری کند و در موقع لزوم ار آنها استفاده کند؟
ج. آیا یک کارمند ثبت احوال یک شهرستان می تواند اطلاعات مربوط به تمام شهروندان را در حافظه خود داشته باشد؟

پاسخ سوالات بالا منفی است. اما کامپیوتر می تواند همه ی این اطلاعات را در حافظه ذخیره نماید و در صورت لزوم آنها را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

۹ – سر عت دستیابی به اطلاعات را توضیح دهید. به نظر شما دستیابی به اطلاعات در کامپیوتر سریعتر است یا در مغز انسان؟

شاید شنیده باشید که کامپیوتر می تواند میلیونها دستور العمل را در مدتی کمتر از یک ثانیه انجام دهد، به نظر شما انسان نیز می تواند به همان سرعت کار کند؟ پاسخ منفی است. به عنوان مثال می گویید که کامپیوتر ممکن است ۱۰۰ عدد را در کمتر از یک ثانیه با هم جمع کند ولی انسان چنین قدرتی ندارد. اما به این موضوع دقت کنید. وقتی شما یک ساختمان ۲۰طبقه را می بینید، فوراً تصویری از آن ساختمان در ذهن شما ایجاد می شود. آیا سرعت انتقال همان تصویر به کامپیوتر، به اندازه سرعت انتقال آن تصویر به حافظه انسان است؟ پاسخ این پرسش منفی است. فرض کنید اطلاعاتی که در طی ده سال مغز انسان می شوند، وارد یک کامپیوتر شوند، از جمله، اطلاعات افراد مختلفی که از طریق دیدن وارد مغز انسان می شوند. اگر تصویر شخصی را که انسان در ۱۰ سال پیش دیده است، در مقابل چشم انسان قرار گیرد، انسان در مدتی کمتر از یک ثانیه به یاد می آورد که آن شخص را در کجا، چه هنگام و در چه رابطه ای ملاقات کرده است. اما اگر این تصویر به همان کامپیوتر داده شود، نزدیک به ۷۰ سال طول می کشد تا کامپیوتر تشخیص دهد آن شخص را در کجا، چه هنگام و در چه رابطه ای دیده است.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۱۰ – برخی از موارد کامپیوتر را نام ببرید.(۹ مورد)

الف) آموزش        ب) تجارت                ج)  پزشکی               د) امور اداری           ه) هنر
و) صنعت              ز) حمل و نقل         ک) ثبت احوال            ل) قوانین

۱۱ – کاربرد کامپیوتر در آموزش را توضیح دهید.

کامپیوتر ها در مدارس برای نگهداری اطلاعات دانش آموزان به کار می آیند. کامپیوتر در دانشگاهها برای ثبت نام دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد. در تجزیه و تحلیل سطح درسی دانش آموزان و دانشجویان به کار می آیند. دانشگاههای معتبر دنیا از طریق کامپیوتر به دانشجویان آموزش می دهند. معلمین مجرب درسهای خود را بر روی CD ها ضبط می کنند و در اختیار دانش آموزان قرار می دهند. روزی فرا می رسد که آموزش در سطح تمامی مدارس و دانشگاهها توسط کامپیوتر صورت خواهد گرفت و کلاس درس به شکل امروزی آن، منسوخ خواهد شد.

۱۲ – کاربرد کامپیوتر در تجارت را توضیح دهید.

تجارت گذشته با تجارت نوین متفاوت است. در گذشته تجارت به صورت رودررو صورت می گرفت ولی امروزه تجارت سنتی جای خود را به تجارت الکترونیکی داده است. هر کس می تواند کامپیوتری داشته باشد که به کامپیوتر دیگر متصل باشد و از طریق آن تجارت کند. با استفاده از این کامپیوتر می تواند سفارش خرید کالا را داده یا کالایی را به فروش برساند. یا حتی وصول پول را می تواند با استفاده از این کامپیوتر انجام دهد. برای انجام این کار به کارت های اعتباری بین المللی نیاز دارد.

۱۳ – کاربرد کامپیوتر در پزشکی را توضیح دهید.

سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی تکامل یافته، معاینه مقدماتی، نظارت بر وضع بیماران و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشهای پزشکی را انجام می دهند. برخی از رباط ها ساخته شده اند که با هدایت یک کامپیوتر می توانند عمل جراحی خیلی مهمی را انجام دهند. به عنوان مثال، اپاندیس یک فضانورد در ایستگاه فضایی میر توسط رباطی که با کامپیوتر هدایت می شد، مورد جراحی قرار گرفته است.

۱۴ – کاربرد کامپیوتر در امور اداری را توضیح دهید.

یکی دیگر از کاربردهای کامپیوتر، در ادارات می باشد، بطوری که استفاده از کامپیوتر جهت تبادل اطلاعات در ادارات باعث شده است سرعت انجام کار زیاد گشته، بسیاری از کاغذ بازی ها حذف شود. کامپیوتر اطلاعات پرسنلی را نگهداری می کند، تغییر وضعیت کارکنان را ثبت می کند. حقوق و دستمزد کارکنان را محاسبه می کند، ورود و خروج کارکنان را ثبت می کند و وقت مدیران را برای انجام ملاقات ها تنظیم می کند. برنامه های مدیران را نگهداری می کند.

۱۵ – کاربرد کامپیوتر در هنر را توضیح دهید.

کامپیوتر در امور هنری نیز کاربرد دارد. اگر می خواهید طراحی را تمرین کنید، خطاطی را آموزش ببینید، وفیلم ببینید، کامپیوتر می تواند به شما کمک کند. کامپیوتر میتواند خلاقیت های شما را در طراحی آزمایش کند تا بهترین را انتخاب کنید. با کامپیوتر می توانید هر نوع طراحی را رسم کنید. تبلیغات تلویزیونی با کامپیوتر ساخته می شود، برنامه های کامپیوتر هنرمندانی هستند که هنر را آموزش می دهند.

۱۶ – کاربرد کامپیوتر در صنعت را توضیح دهید.

یکی از ویژگیهای قرن اخیر، فرستادن سفینه به فضا است. کامپوتر ها در کنترل سفینه فضایی و تجزیه و تحلیل اطلاعات فرستاده شده توسط سفینه ها نقش حساس و سازنده ای دارند و روز به روز نقش آن افزون تر می گردد. یکی دیگر از کاربرد های کامپیوتر در صنعت، کاربرد آن در طراحی و تولید می باشد. برخی از برنامه های طراحی تولید مانند CAD و CAM وجود دارند. کاربرد دستگاه های هوشمند خودکار و آدمکهای مصنوعی در کارخانه ها و مراکز تولیدی بیشتر و بیشتر خواهد شد.

۱۷ – کاربرد کامپیوتر در حمل و نقل را توضیح دهید.

هدایت وسایل نقلیه هوایی، دریایی، زمینی و تشخیص خرابی های آنها توسط کامپیوتر انجام می گیرد. اکنون کنترل اتومبیل ها توسط کامپیوتر انجام می گیرد و روز به روز توسعه بیشتری می یابد.

۱۸ – کاربرد کامپیوتر در ثبت احوال را توضیح دهید.

ثبت اطلاعات شخصی در سطح کشور، بخصوص در ثبت احوال و هزاران مورد دیگر توسط کامپیوتر انجام می شود. کامپیوتر اکنون در حل بحران های بین المللی نیز سهمی به عهده گرفته است. ثبت سوابق سیاسی افراد و انتخاب بهترین سیاستمداران از جمله کمک های کامپیوتر است.

۱۹ – کاربرد کامپیوتر در قوانین را توضیح دهید.

سیستمهای کامپیوتری در نگهداری سوابق مجرمین و تشخیص آثار انگشت نقش مهمی دارند. چهره نگاری در کامپیوتر برای دستگیری مجرمین، ثبت قوانین و مقررات کشوری، یافتن قوانین در مورد موضوعات خاص، کمک های کامپیوتر در این زمینه است.

۲۰ – کامپیوتر از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟ نام ببرید و ارتباط آنها را به صورت بلوک دیا گرامی نشان دهید.

الف) واحد ورودی(input unit )                ب ) واحد خروجی (output unit )
ج ) واحد حافظه ( memory unit )            د ) واحد محاسبه و منطق ( arithmetic logic unit = ALU )
ه ) واحد کنترل  ( control unit )

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۲۱ – پردازشگر مرکزی را تعریف کنید.

مجموعه واحد های حافظه، محاسبه و منطق و کنترل را واحد پردازشگر مرکزی گویند.

۲۲ – واحد ورودی را تعریف نموده و یکی از مهمترین وظایف این قسمت را شرح دهید.

واحد ورودی کامپیوتر مجموعه ای از دستگاه ها است که داده ها را از خارج کامپیوتر گرفته وارد کامپیوتر می کند تا بر روی آنها پردازشهایی صورت گیرد. چون داده هایی که کامپیوتر با آنها سرو کار دارد، متفاوت از داده هایی است که انسان با آنها سر و کار دارد، یکی از وظایف عمده دستگاههای ورودی، تغییر شکل داده ها به صورتی است که کامپیوتر آنها را درک کند.

۲۳ – واحد خروجی را تعریف نموده و یکی از مهمترین وظایف این قسمت را شرح دهید.

واحد خروجی کامپیوتر مجموعه ای از دستگاهها است که داده ها را از کامپیوتر گرفته به خارج از آن منتقل می کنند. چون داده هایی که کامپیوتر با آنها سر و کار دارد، متفاوت از داده هایی است که انسان با آنها سر و کار دارد. یکی از وظایف عمده دستگاههای خروجی، تغییر شکل داده های ذخیره شده در کامپیوتر به صورتی است که انسان آن را درک می کند.

۲۴ – در مورد حافظه که یکی از قسمتهای مهم کامپیوتر بشمار می آید، مختصراً توضیح دهید.

حافظه محل نگهداری داده ها و اطلاعات در کامپیوتر است. آنچه که به نام واحد حافظه مورد بحث قرار می گیرد، حافظه اصلی کامپیوتر است که سایر واحد ها با آن ارتباط دارند. حهفظه اصلی کامپیوتر را حافظه با دستیابی تصادفی(RAM) می نامند. RAM نیاز به منبع تغذیه دارد تا داده ها و دستور العملها( برنامه کامپیوتری) را ذخیره کند. یعنی وقتی سیستم خاموش می شود، داده ها و برنامه های موجود در آن حذف خواهند شد.

۲۵ – نحوه ی ذخیره شدن اطلاعات در حافظه به چه صورت می باشد؟

اطلاعات در حافظه اصلی به طور موقت ذخیره می شود، ولی در نوع دیگری از حافظه ها به نام حافظه کمکی یا حافظه دیسک، اطلاعات به طور دائمی ذخیره خواهند شد.

۲۶ – واژه ی “محاسبات” در کامپیوتر را به چه صورت می توان تعریف نمود؟

اصولا می توان گفت که محاسبات یعنی نقل و انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه دیگر و تغییر شکل آنها، که توسط ثباتها انجام می گیرد.

۲۷ – وظیفه واحد محاسبه و منطق چیست؟

این واحد انجام عملیاتهای ریاضی محاسباتی و منطقی را بر عهده دارد. علاوه بر این تصمیم گیری در اعمال مقایسه ای مثل بزرگتر، مساوی، کوچکتر و … از دیگر وظایف واحد محاسبه ومنطق محسوب می شود.

۲۸ – واحد کنترل را تعریف نموده و این واحد چه نقش مهمی را ایفا می کند؟

واحد کنترل مرکز تصمیم گیری برای بکار انداختن مدارات مختلف کامپیوتر در یک زمان مناسب، جهت انجام کار است. یعنی هیچ مداری بدون اجازه واحد کنترل عمل نمی کند و به سیگنال هایی که در واحد کنترل تولید و به مدارات دیگر ارسال می شود، اجازه نقل و انتقال اطلاعات را می دهد. یکی از نقش های واحد کنترل این است که دستور العملها( دستورات برنامه ) را به واحد پردازش می برد. سپس نوع دستور را تشخیص داده سیگنال مناسبی را تولید می کند تا عمل مورد نظر انجام گیرد.

۲۹ – کامپیوتر ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند؟ هر یک را مختصراً توضیح دهید.

کامپیوتر های قیاسی و دیجیتال. کامپیوتر های قیاسی آنهایی هستند که بر روی کمیت های پیوسته ای مثل ولتاژ و جریان عمل می کنند، مانند اسیلوسکوپ و آمپرمتر. کامپیوترهای دیجیتال(یا عددی) با اعداد، حروف یا کاراکترها سرو کار دارند به عنوان داده های کامپیوتر منظور می شوند.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۳۰ – کامپیوتر های دیجیتال به چند دسته تقسیم می شوند ؟ نام ببرید.

به چهار دسته تقسیم می شوند.

الف) ابر کامپیوترها                                   ب) کامپیوتر های بزرگ
ج) کامپیوتر های کوچک                           د) کامپیوتر های شخصی یا ریز کامپیوتر

۳۱ – در مورد ابر کامپیوتر ها مختصراً توضیح دهید.

ابر کامپیوترها در عملیات دفاعی و فضایی و پروژه های عظیم علمی و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله این کامپیوتر ها می توان cary 1 ، cary 2 ، cary 3  را نام برد. سرعت محاسباتی این نوع کامپیوتر ها بین ۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیون دستور العمل در ثانیه (MIPS) و قیمت آنها بین ۲ تا ۱۰ میلیون دلار است.

۳۲ – در مورد کامپیوتر های بزرگ مختصراً توضیح دهید.

کامپیوتر های بزرگ در مراکز آموزشی، شرکتهای بزرگ تجاری، دانشگاهها و… که با حجم اطلاعات بسیار زیاد سر و کار دارند، بکار می روند. سرعت محاسبات این نوع کامپیوترها بین ۲ تا ۱۰ میلیون دستور العمل در ثانیه است.
کامپیوتر های IBM 360 و ibm 370 از این نوع هستند.

۳۳ – در مورد کامپیوتر های کوچک مختصراً توضیح دهید.

کامپیوتر های کوچک در مراکز تجاری، دولتی، دانشگاهی که با حجم اطلاعات متوسط سر و کار دارند، بکار می روند. از جمله این نوع کامپیوتر می توان pdp11/35 را نام برد. سرعت پردازش این نوع کامپیوتر ها بین ۷/۰ تا ۳ میلیون دستور العمل در ثانیه است.

۳۴ – در مورد کامپیوتر های شخصی یا ریز کامپیوتر مختصراً توضیح دهید.

این کامپیوتر ها در منازل، ادارات، شرکتهای دولتی و خصوصی که با حجم اطلاعات کمی سر و کار دارند، کاربرد وسیعی دارند. از جمله این کامپیوتر ها می توان کامپیوتر های شخصی سازگار با IBM ، کامپیوتر های APPLE ، کامپیوتر های خانگی و … را نام برد. سرعت پردازش اطلاعات در ریز کامپیوتر تقریباً برابر با یک میلیون دستور العمل در ثانیه است.

۳۵ – جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر را توضیح دهید و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر را بیان کنید.

جنبه سخت افزاری کامپیوتر، شامل تمام عناصری است که مشاهده می شوند، مثل کیس، بورد اصلی، صفحه ی نمایش، سیم های رابط، مودم و غیره. جنبه ی نرم افزاری کامپیوتر، برنامه ها یا دستور العملهایی هستند که سخت افزار را راه اندازی کرده مورد  بهره برداری قرار می دهند. بنابراین، آنچه که سخت افزار، یعنی موجود بی جان را به یک ابزار تصمیم گیرنده و پردازش کننده تبدیل می کند، نرم افزار است.

۳۶ – حافظه را تعریف کنید و انواع آن را نام ببرید.

حافظه محل نگهداری داده ها و برنامه هایی است که پردازنده در زمان مناسبی از آنها استفاده می کند. کامپیوتر داده ها را از خارج خود دریافت می کند، آنها را در حافظه ذخیره می نماید و دستور العمل ها ( برنامه ها ) را بر روی داده ها اجرا می نماید و نتیجه اجرا را در اختیار انسان قرار می دهد. انواع مختلفی از حافظه ها در  کامپیوتر ها مورد استفاده قرار می گیرند که عبارتند از:

* حافظه اصلی یا RAM
* حافظه ROM یا فقط خواندنی
* حافظه نهان( cache)
* حافظه های جانبی یا ثانویه (secondary)

۳۷ – مقیاس های اندازه گیری حافظه را بیان نموده و هر یک را تعریف کنید.

بیت (Bit) : کوچکترین واحد حافظه که ۰ یا ۱ را نگهداری می کند، بیت نام دارد. کلمه Bit مخفف عبارت Binary Digit است.

بایت (Byte) : مجموعه ای از ۸ بیت می تواند یک حرف را نگهداری نماید، این حرف، بایت نیز نام دارد. با یک بایت می توان ۲۵۶ کاراکتر را نمایش داد(۲۸). این کاراکترها دارای مقادیر ۰ تا ۲۵۵ می باشند.

کلمه(Word) : به مجموعه ای از دو یا چهار بایت گفته می شود که ممکن است از ماشینی به ماشین دیگر فرق کند.

کلمه مضاعف(Double Word) : به مجموعه ای از دو کلمه گفته می شود.

کیلو بایت(Kilobyte) : مجموعه ای از ۱۰۲۴ (۲۱۰) بایت است و علامت اختصاری آن K یا KB است. هر کیلو بایت ۸*۱۰۲۴ بیت است.

مگابایت(Megabyte) : هر ۱۰۲۴ (۲۱۰) کیلو بایت، یک مگابایت نام دارد. هر مگابایت ۱۰۲۴* ۱۰۲۴ بایت است و با علامت اختصاری MB یا M مشخص می شود. هر مگابایت برابر با ۸*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بیت است.

گیگابایت(Gigabyre) : هر ۱۰۲۴ (۲۱۰) مگابایت یک گیگابایت نام دارد که با علامت اختصاری GB یا G مشخص می شود. هر گیگابایت معادل ۱۰۲۴*۱۰۲۴ کیلوبایت است و معادل ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بایت می باشد. یک گیگابایت برابر با ۸*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بیت است.

ترا بایت(Terabyte) : مجموعه ای از ۱۰۲۴ گیگابایت را ترا بایت گویند و با علامت اختصاری T یا TB مشخص می شود. هر ترابایت معادل ۱۰۲۴*۱۰۲۴ مگابایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ کیلوبایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بایت، ۸*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بیت است.

پتا بایت(Petabyte) : مجموعه ای از ۱۰۲۴ ترابایت را پتابایت گویند و با علامت اختصاری P یا PB مشخص می شود. هر پتابایت معادل ۱۰۲۴ ترابایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴ (۲۲۰ ) گیگابایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ (۲۳۰) مگابایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ (۲۴۰) کیلوبایت، ۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ (۲۵۰) بایت، ۸*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴*۱۰۲۴ بیت است.

اگزابایت(Egzabyte) : مجموعی از ۱۰۲۴ پتابایت، یک اگزابایت نام دارد. هر اگزابایت معادل ۲۱۰ پتابایت، ۲۲۰ ترابایت، ۲۳۰ گیگابایت، ۲۴۰ مگابایت، ۲۵۰ کیلوبایت، ۲۶۰ بایت و ۸*۲۶۰ بیت است. علامت اختصاری آن E یا EB است.

۳۸ – حافظه RAM چیست؟

حافظه RAM به معنی حافظه با دستیابی تصادفی یا حافظه خواندنی و نوشتنی است. معمولا منظور از حافظه اصلی، همان حافظه RAM است. جنس حافظه RAM از نوع نیمه رسانا و روش دستیابی به اطلاعات آن تصادفی است. این حافظه در اختیار کاربر است که می تواند اطلاعاتی را بطور موقت در آن ذخیره نماید و یا از اطلاعات آن استفاده کند.

۳۹ – حافظه RAM را تعریف کرده و انواع آن را بیان کنید.

حافظه RAM یک حافظه فقط قابل خواندن است. این حافظه حاوی دستور العملهایی است که کارخانه سازنده کامپیوتر آنها را می نویسد. این دستورالعملها برای راه اندازی کامپیوتر و بعضی از اعمال دیگر مفید هستند. محتویات این حافظه توسط کاربر قابل تغییر نیست. این حافظه، حافظه پایدار نیز نام دارد، زیرا با قطع جریان برق اطلاعات آن از بین نمی رود. جنس حافظه RAM، نیمه رسانا است. حافظه RAM دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

الف) PROM                                   ب) EPROM                                   ج) EEPROM

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۴۰ – حافظه PROM را توضیح دهید.

نام این حافظه، حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی است. حافظه PROM (Programable Read Only Memory) ابتدا خالی بوده کاربر می تواند اطلاعات نیاز خود را در آن ذخیره کند. این کار با یک دستگاه بنام PROM انجام می شود. این عمل فقط یک بار انجام می گیرد. یعنی پس از قرار دادن اطلاعات در آن، انجام تغییرات در اطلاعات ممکن نیست. یعنی در صورت اشتباه توسط کاربر از این حافظه نمی توان استفاده کرد (این حافظه می سوزد)

۴۱ – حافظه EPROM را توضیح دهید.

نام این حافظه، حافظه فقط خواندنی قابل برنامه ریزی و قابل پاک شدن است.
حافظه Eraseable Programable Read Only Memory) EPROM) مانند حافظه PROM ابتدا خالی است. کاربر می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را در آن ذخیره نماید. اطلاعات ذخیره شده در این نوع حافظه را می توان با استفاده از اشعه فوق بنفش پاک کرد و مجدداً اطلاعات را در آن قرار داد. سرعت پاک کردن اطلاعات این حافظه پایین است.

۴۲ – حافظه EEPROM را توضیح دهید.

نام این حافظه، حافظه فقط خواندنی، قابل برنامه ریزی و قابل پاک شدن به صورت الکترونیکی است. حافظه Electronic Eraseable Programable Read Only Memory) EEPROM) مانند حافظه EPROM است. با این تفاوت که سرعت پاک کردن اطلاعات در این نوع حافظه بیشتر است. زیرا با روش الکترونیکی می توان اطلاعات را پاک نمود.

۴۳ – سه تفاوت عمده بین دو حافظه  RAMو ROM چیست؟

الف) با قطع جریان برق، اطلاعات موجود در حافظه RAM از بین می رود.
ب) مدارات حافظه ROM ساده تر از حافظه RAM است.
ج) حافظه ROM نسبت به حافظه RAM ارزانتر است.

۴۴ – حافظه نهان را توضیح دهید و این حافظه بر چند نوع است؟

حافظه نهان نوعی حافظه با تکنولوژی دستیابی سریع است و آخرین اطلاعات پردازش شده در CPU را در خود نگهداری می کند تا در صورت نیاز مجدد CPU به آن، با سرعت مورد استفاده قرار گیرد. در واقع، حافظه نهان حاوی بخشی از اطلاعات حافظه اصلی است. وقتی پردازنده سعی می کند بخشی از اطلاعات را از حافظه بخواند، بررسی می کند که آیا آن بخش در حافظه نهان وجود دارد یا خیر. اگر وجود داشته باشد، آن بخش به پردازنده تحویل داده می شود. اگر آن بخش در حافظه نهان موجود نباشد، بلوکی از حافظه اصلی که حاوی تعداد معینی از بایت ها است، به حافظه نهان خوانده می شود و سپس آن بخش به پردازنده تحویل می گردد. حافظه نهان به دو نوع تقسیم می شود:
الف) حافظه نهان داخلی                 ب) حافظه نهان خارجی

۴۵ – حافظه نهان داخلی و خارجی را توضیح دهید؟

حافظه نهان داخلی نوعی حافظه سریع است که در داخل پردازنده قرار دارد و کپی دستور العمل ها و داده هایی را که اغلب استفاده می شوند، نگهداری می کند. حافظه نهان خارجی روی بورد اصلی کامپیوتر نصب می گردد. این حافظه نیز سرعت اجرای برنامه ها را افزایش می دهد.

۴۶ – حافظه جانبی را تعریف نموده و بیان کنید که معروفترین حافظه جانبی چیست؟

علاوه بر حافظه اصلی کامپیوتر، حافظه های دیگری برای ذخیره اطلاعات لازمند. این حافظه ها را حافظه های جانبی (ثانویه) گویند. معروفترین و پر کاربرد ترین حافظه ها ی جانبی، دیسک ها هستند.

۴۷ – علل استفاده از حافظه جانبی را بیان کنید؟

الف) حافظه RAM کامپیوتر محدود است.
ب)  با قطع جریان برق، اطلاعات حافظه RAM ازبین می رود.
ج) بعضی از اطلاعات به صورت دوره ای مورد استفاده قرار می گیرد.
د) حافظه جانبی برای انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر به کار می روند.

۴۸ – دیسک مغناطیسی را تعریف نموده و نحوهی ذخیره سازی و باز خوانی اطلاعات را از روی دیسک را شرح دهید؟

دیسک مهمترین حافظه جانبی است که در کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. دیسک صفحه دایره ای فیزیکی یا پلاستیکی است که از ماده قابل مغناطیسی شده پوشیده شده است. داده ها با استفاده از یک سیستم پیچیده به نام نوک خواندن و نوشتن یا به اختصار نوک، بر روی آن نوشته یا خوانده می شود. در هنگام خواندن یا نوشتن، نوک ثابت است و صفحه زیر آن حرکت می کند.

۴۹ – در مرد فلاپی دیسک مختصراً توضیح دهید؟

فلاپی دیسک ها از نظر اندازه و میزان حافظه ای که در خود ذخیره می کند، با یکدیگر متفاوت هستند. از نظر اندازه به دیسک های استاندارد (۲۵/۵ اینچ) و دیسک های کوچک (۵/۳ اینچ) تقسیم می شوند که دیسک های ۲۵/۵ اینچی از دور خارج شده اند. هر کدام از آنها نیز از نظر گنجایش به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال، دیسک های کوچک با ظرفیت های ۷۲۰ کیلوبایت و ۴۴/۱ گیگابایت وجود دارند. برروی دیسک ۵/۳ اینچی، پوششی پلاستیکی قرار دارد که از دیسکها محافظت می کند. این پوشش قابل حرکت بوده محل خواندن و نوشتن دیسک را می پوشاند و راهکار خوبی جهت حفاظت دیسک است. برای خواندن و نوشتن بر روی دیسک، این پوشش کنار زده می شود.

۵۰ – در مورد دیسک سخت (Hard disk) توضیح دهید؟

دیسک سخت در داخل کامپیوتر نصب می شود و سرعت دسترسی به آن و ظرفیت آن بیشتر از سرعت دسترسی و ظرفیت دیسک فلاپی است. دیسک سخت از اجسام سختی ساخته شده، قابل انعطاف نیست ولی فلاپی قابل انعطاف است. در گذشته دیسک سخت ظرفیتهای مثل ۴۰MB ، ۸۰MB ، ۱۲۰MB ، و… را داشت ولی امروزه ظرفیتهای دیسک سخت ۱۵GB ، ۲۰GB ، ۳۰GB ، ۴۰GB ، ۶۰GB ، ۱۲۰GB ، ۳۲۰GB ، ۱TB ، و بیشتر می باشد.

۵۱ – نام دیگر دیسک سخت چیست و نحوهی خواندن و نوشتن بر روی دیسک سخت به چه صورت است؟

نام دیگرش دیسک ثابت است. دیسک های سخت معمولا شامل چند دیسک کوچک هستند که حول محوری می چرخند. در دیسک های سخت چند نوک خواندن و نوشتن وجود دارد. این نوک ها در بین دیسک ها حرکت افقی دارند و دریک لحظه به شیارهای هم شعاع (سیلندر) دستیابی دارند.

۵۲ – انواع دیسک های سخت را نام برده و هریک را مختصراً توضیح دهید؟

الف) دیسک های سخت داخلی
ب) دیسک های سخت خارجی

دیسک های سخت داخلی، همان دیسک های ثابت هستند که در داخل کامپیوتر نسب می شوند. دیسک های سخت داخلی انواع مختلفی دارند که دو نوع آن EIDE و SCSI می باشند. EIDE برای کامپیوتر های رومیزی و SCSI معمولا برای سرویس های دهنده های شبکه بکار می رود. دیسک سخت خارجی، قابل انتقال به کامپیوتر دیگر است.

۵۳ – تفاوت های موجود بین دیسک سخت داخلی و خارجی را بیان کنید؟

الف) سرعت دیسک سخت خارجی کمتر از دیسک سخت داخلی است.
ب) قیمت دیسک سخت خارجی گرانتر از دیسک سخت داخلی است.
ج) دیسک های سخت خارجی از طریق کابل خارجی به کامپیوتر متصل می شود ولی دیسک های سخت داخلی در داخل کامپیوتر نصب می گردند.

۵۴ – نوک مغناطیسی را تعریف کنید؟

نوک دستگاه نسبتاً کوچکی است که قادر است عمل خواندن و نوشتن را بر روی بخشی از صفحه ای که در زیر آن حرکت می کند انجام دهد.

۵۵ – شیار را ( برروی دیسک) تعریف کنید؟

داده ها بر روی صفحه در دایره های هم مرکزی به نام شیار سازماندهی می شوند. پهنای هر شیار به اندازه نوک است. در هر سطح هزاران شیار وجود دارد.

۵۶ – فاصله را ( بر روی دیسک) تعریف کنید و چه کاری را انجام می دهند؟

بین شیارهای همجوار فاصله وجود دارد، این فاصله ها از خطا های ناشی از تنظیم نادرست نوک یا تداخل میدان های مغناطیسی جلوگیری می کنند یا به حداقل می رسانند.

۵۷ – بلوک را تعریف کنید و رابطه آن با شیار را بیان کنید.

داده ها به صورت بلوک به/ از دیسک منتقل می شوند. معمولا اندازه بلوک کوچکتر از ظرفیت شیار است.

۵۸ – در مورد قطاع توضیح دهید.

داده ها در ناحیه هایی به اندازه بلوک، به نام قطاع ذخیره می شوند. معمولا در هر شیار صدها قطاع وجود دارد د طول آنها ممکن است ثابت یا متغییر باشد. برای اغلب درایورها دیسک، قطاع هایی با اندازه ثابت ۵۱۲ بایت مورد استفاده قرار می گیرند. برای اجتناب از اعمال دقت نا معقول در سیستم، قطاع های مجاور نیز با فاصله ای از هم جدا می شوند.

۵۹ – شکل قالب بندی داده ها در دیسک را رسم نمایید.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

 

 

۶۰ – نحوه عملکرد نوک از نظر سرعت خواندن در ابتدا وانتهای دیسک به چه صورت می باشد؟

بیت نزدیک به مرکز دیسکی که می چرخند، نسبت به نقطه ثابتی مثل هد خواندن – نوشتن، کندتر از بیتی است که در خارج مرکز قرار دارد. بنابراین، باید روشی برای جبران تغییر سرعت وجود داشته باشد، به طوری که نوک بتواند بیت ها را با نرخ یکسانی بخواند. این کار می تواند با افزایش فضای بین بیت های اطلاعاتی که در قطعات دیسک ذخیره شده اند، انجام شوند. سپس اطلاعات می تواند از طریق چرخش دیسک با سرعت ثابت ف که به نام سرعت زاویه ای ثابت (CAV) خوانده می شود، پیمایش گردد.

۶۱ – طرح دیسک را با استفاده از CAV  نشان داده و سپس توضیح دهید.

­­دیسک به تعدادی قطاع دایره ای و تعدادی شیار هم مرکز تقسیم می شود. امتیاز استفاده از CAV این است که هر یک از بلوک های داده مستقیماً توسط شیار و قطاع آدرس دهی می شوند. برای انتقال نوک از مکان فعلی آن به یک آدرس خاص، نوک با حرکت اندکی به شیار خاصی می رود و کمی منتظر می ماند تا قطعات مناسبی زیر نوک قرار گیرد. عیب CAV این است که میزان داده های که می تواند در شیارهای بیرونی قرار گیرد برابر با شیارهای کوتاه داخلی است.

۶۲ – ذخیره چند منطقه ای دیسک سخت را توضیح داده و شکل آن را رسم کنید.

چون چگالی (بیت بر اینچ خطی) در حرکت از خارجی ترین شیار به داخلی ترین شیار افزایش می یابد، ظرفیت ذخیره سازی دیسک در سیستم مستقیم CAV با توجه به حداکثر چگالی ذخیره در داخلی ترین شیار محدود می شود. برای افزایش چگالی، سیستم های دیسک سخت جدید از تکنیکی بنام ذخیره چند منطقه ای استفاده می کنند که در آن، سطح دیسک به تعداد منطقه هم مرکز         ( معمولا ۱۶) تقسیم می شود. در داخل یک منطقه، تعداد بیتهادر هر شیار ثابت است. مناطق دورتر از مرکز نسبت به مناطق نزدیک تر بیت های (قطاع های) بیشتری دارند. با اینکه در این روش، پیچیدگی مدار را خواهیم داشت، ظرفیت دیسک افزایش می یابد. وقتی نوک دیسک از منطقه ای به منطقه دیگر می رود، طول هر بیت( در امتداد شیار) تغییر می کند. به این ترتیب زمان خواندن ها و نوشتن ها تغییر خواهد کرد. در این توصیف پهنای هر منطقه به اندازه یک شیار است.

ذخیره چند منطقه ای

۶۳ – مقدار داده اضافی که دیسک با آن قالب بندی می شود برای چیست؟ و آیا کاربر می تواند از آن داده استفاده نماید؟

نیاز به ابزارهایی برای یافتن موقعیت قطاع در شیار است. بدیهی است که باید نقاط شروعی در هر شیار و راهی برای شناسایی شروع و پایان هر قطاع وجود داشته باشد. این نیازها توسط داده های کنترلی که در دیسک ذخیره می شود، برآورده می گردد. لذا، دیسک با مقداری داده ی اضافی قالب بندی می شود که فقط درایو دیسک از آن استفاده می کند و توسط کاربران قابل دستیابی نیست.

۶۴ – اصطلاحات زیر را تعریف کنید.

CD : در سال ۱۹۸۳، یکی از موفق ترین محصولات بنام دیسک فشرده (CD) برای سیستم صوتی دیجیتال معرفی شد. دیسک فشرده پاک نشدنی که اطلاعات صوتی دیجیتال را ذخیره می کند. سیستم های استاندارد از دیسک های ۱۲ استفاده می کند و      می تواند بیش از ۶۰ دقیقه پخش را ذخیره کند.

CD-ROM : حافظه فقط خواندنی دیسک فشرده. دیسک پاک نشدنی برای ذخیره داده های کامپیوتر. سیستم استاندارد از دیسک های ۱۲ سانتیمتری استفاده می کند و می تواند بیش از ۶۵۰MB را ذخیره نماید.

CD-R : CD قابل ضبط . شبیه CD-ROM است. کاربر می تواند یکبار روی دیسک بنویسد.

:CD-RW CD قابل نوشتن و پاک کردن. مشابه CD-ROM است. کاربر می تواند دیسک را ۱۰۰۰ بار پاک کند و بنویسد.

DVD : دیسک همه کاره دیجیتال. فناوری برای تولید اطلاعات ویدیویی فشرده و دیجیتال است. حجم زیادی از داده های دیگر را نیز ذخیره می کند. قطر آن ۸ یا ۱۲ سانتیمتر است و ظرفیت دو طرفه آن ۹/۱۵ گیگابایت است.                                            DVD اصلی فقط خواندنی است(DVD-ROM)

DVD-R : DVD قابل ضبط کردن. مشابه DVD-ROM است و کاربر فقط یکبار می تواند روی آن بنویسد.

DVD-RW : DVD قابل نوشتن و پاک کردن. مشابه DVD-ROM است و کاربر می تواند چندین بار آنرا پاک کند و بنویسد. فقط از دیسک های یکطرفه استفاده می شود.

۶۵ – در مورد دیسک های الکترونیکی توضیح دهید.

دیسک های الکترونیکی می توانند طوری ساخته شوند که داده ها را به طور موقت یا دائمی ذخیره کنند. در انجام عملیات معمولی، دیسک الکترونیکی داده ها را در DRAM ذخیره می کند که موقتی است، اما بسیاری از دستگاههای دیسک الکترنیکی دارای دیسک سخت مخفی و باتری هستند. اگر برق سیستم قطع شد، کنترل کننده دیسک الکترونیکی داده ها را از RAM به دیسک مغناطیسی کپی می کنند. وقتی برق سیستم وصل شود، کنترل کننده دیسک ها را به RAM بر می گرداند.

۶۶ – در مورد نوارهای مغناطیسی توضیح دهید.

علاوه بر دیسک ها ( با انواع مختلف آنها )، حافظه جانبی دیگری بنام نوار مغناطیسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در گذشته از نوار مغناطیسی استفاده فراوانی به عمل آمد، زیرا اولاً ارزان بودند و ثانیاً حمل آنها آسانتر بوده است. اما، اخیراً کاهش بسیار زیاد هزینه دیسک و افزایش ظرفیت آن، شیوه استفاده از نوارها را تغییر داده است، به طوری که امروزه اغلب برای تهیه پشتیبان یا آرشیو داده ها از نوار مغناطیسی استفاده می گردد.

۶۷ – داده ها در کامپیوتر چگونه ذخیره می شوند؟ با مثال بیان کنید.

داده ها بر روی دیسک ها بصورت فایل ذخیره می شوند که از طریق نامشان می توان به آنها مراجعه کرد. معمولاً مجموعه ای از داده ها مرتبط به هم در یک فایل قرار می گیرند. به عنوان مثال، داده ها مربوط به دانشجویان یک کلاس در داخل یک فایل و داده ها مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان در فایل دیگری ذخیره می شوند.

۶۸ – برای سازماندهی فایل ها از چه چیز استفاده می شود؟

برای سازماندهی فایل ها از پوشه یا فهرست راهنما(دایرکتوری) استفاده می شود.

۶۹ – الگوریتم و زبان برنامه سازی را تعریف کنید.

مجموعه دستوراتی که به زبان فارسی (در کامپیوتر) می نویسیم، را الگوریتم می گوییم. الگوریتم برای کامپیوتر قابل فهم نیست. بنابراین باید دنبال ابزاری باشیم که این الگوریتم را برای کامپیوتر تشریح کند. این ابزار را زبان برنامه سازی می گوییم.

۷۰ – تقسیم بندی زبان از نظر لایه ای یعنی چه؟

منظور از تقسیم بندی زبان ها از نظر لایه ای، میزان نزدیک بودن زبان به کامپیوتر یا انسان است. هر چه دستورات زبان به جملات محاوره انسان ها نزدیکتر باشد، برنامه نویسی به آن زبان ساده تر است. برعکس هر چه دستورات زبان به دستورات زبان ماشین نزدیک تر باشد، برنامه نویسی در آن زبان دشوارتر می باشد.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۷۱ – زبان ها را به چند دسته می توان تقسیم کرد. نام ببریدو مختصراً توضیح دهید.

زبان ماشین : دستورات این زبان به صورت ۰و۱ می باشند. برنامه نویسی در این زبان دشوار است.
زبان اسمبلی : این زبان به جای ۰و۱ از نمادهایی مثل حروف الفبا ( کاراکترهای A تا Z) و علائم خاص استفاده می کند. برنامه نویسی در این زبان نیز چندان ساده نیست.
زبان میانی : این ها زبان هایی هستند که علاوه بر دارا بودن بسیاری از قابلیت های زبان اسمبلی، دستوراتی دارند که به محاوره انسان ها نزدیکند. نمونه ای از این ها، زبان C است.
زبان های سطح بالا : زبان هایی هستند که دستورات موجود در آنها به زبان محاوره انسان ها نزدیک است. بنابراین، نه تنها یادگیری این زبان ها آسان است، بلکه برنامه نویسی در این زبان ها نیز ساده می باشد. ازبین این زبان ها می توان پاسکال، دلفی، ویژوال بیسیک و ویژوال بیسیک NET را بکار برد.
زبان های بسیار سطح بالا : این ها زبان هایی با کاربرد ویژه اند. به عنوان مثال، زبان GPSS برای انجام امور شبیه سازی مورد استفاده قرار می گیرد. دستورات این زبان ها به چندین دستور در زبان های دیگر تبدیل می شوند.

۷۲ – چند نمونه کاربردی زبان های برنامه سازی را بیان کنید.

کاربرد های علمی : کامپیوتر ها در دهه ۱۹۴۰ برای کاربردهای علمی اختراع شدند. زبان های معروفی که برای این کاربردها مفیداند، عبارتند از: فرترن، ALGOL و C.
کاربردهای تجاری : کاربرد کامپیوتر ها در تجارت در دهه ۱۹۵۰ شروع شد. اولین زبانی که برای پاسخ گویی به این کاربرد ارائه شد، زبان COBOL بود که نسخه های تغییر یافته آن امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، زبان های ویژوال(بیسیک، C++، C#) و دلفی نیز برای برنامه نویسی امور تجاری بکار می روند.
هوش مصنوعی : هوش مصنوعی یکی از کاربردهای وسیع کامپیوتر است که بجای محاسبات عددی با محاسبات نمادی سر و کار دارد. معنای محاسبات نمادی این است که نمادها شامل اسامی هستند ( بجای اعداد) دستکاری می شوند. اولین زبان هوش مصنوعی LISP بود. زبان دیگری که برای این منظور بکار می رود، PROLOG است.
برنامه نویسی سیستم : سیستم عامل و تمام ابزارهای پشتیبان برنامه نویسی در یک کامپیوتر، به عنوان نرم افزار های سیستم شناخته می شوند. چون این نرم افزارها بطور پیوسته مورد استفاده قرار می گیرند، باید کارآمد باشند. مهمترین زبان هایی که در این کاربرد بکار می آیند، اسمبلی وc هستند.
برنامه نویسی وب (web) : یکی از کاربردهای مهم کامپیوتر، استفاده از اینترنت است. زبان هایی که برای برنامه نویسی اینترنت بکار می روند، اغلب اسکریپتی اند. این زبان ها در طول ۲۵ سال گذشته بوجود آمدند، اولین زبان اسکریپتی بنام sh است که از shell گرفته شد. Awk زبان اسکریپتی دیگری است. زبان های اسکریپتی دیگر عبارتند از : tcl، جاوا اسکریپت و php. زبان اسکریپتی php قدرت فوق العاده ای برای برنامه نویسی صفحات وب دارد.
زبان های با کاربرد ویژه : در ۴۰ سال گذشته زبان هایی با کاربرد ویژه طراحی شدند. به عنوان مثال، زبان RPG برای تهیه گزارشات تجاری، APT برای آموزش ابزارهای قابل برنامه ریزی ماشین، و GPSS برای شبیه سازی بکار می روند.
زبان های آموزشی : بعضی از زبان ها طوری طراحی شدند که آموزش آنها آسان است. زبان هایی مثل پاسکال، دلفی از این نوع زبان ها هستند.
زبان های تقاضای بانک اطلاعاتی : زبان های دیگری طراحی شدند که برای انجام تقاضا از بانک اطلاعاتی و استخراج داده ها از آن بکار می روند. دو زبان معروف عبارتند از:Tutorial D و SQL (structured query language)

۷۳ – نرم افزار را تعریف کنید.

مجموعه ای از یک یا چند برنامه کامپیوتری را یک نرم افزار می گویند.

۷۴ – به طور کلی نرم افزارها به چند دسته تقسیم می شوند؟ نام برده و هر یک را توضیح دهید.

به دو دسته تقسیم می شوند : نرم افزارهای کاربردی و نرم افزارهای سیستمی.

نرم افزارهای کاربردی، آن دسته از نرم افزارها هستند که کاربران برای رفع نیازهای خودشان می نویسند. نرم افزاری که در مدرسه برای نگهداری مشخصات دانش آموزان استفاده می شود، نرم افزاری که در دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان بکار می آید، نرم افزاری که بانک ها برای ثبت مشخصات مشتریان خود استفاده می کنند، همگی نرم افزار های کاربردی اند. اما نرم افزارهایی وجود دارند که امکان استفاده از سخت افزار و سایر نرم افزارها را برای کاربران فراهم می کنند، این نرم افزارها سیستمی نام دارند. سیستم عامل یکی از این نرم افزارها است. سیستم های عامل موجب می شوند که بتوانید از کامپیوتر استفاده کنید. سیستم های عامل، پیچیدگی سخت افزار را از دید پنهان می کنند و موجب می شوند که سخت افزار برای کاربران قابل استفاده باشد.

۷۵ –  چرخه زندگی نرم افزار به چه ترتیب می باشد؟

تحلیل مسئله و مشخصات : مسئله تحلیل می شود و مشخصاتی برای مسئله تنظیم می گردد.
طراحی : برای حل مسئله ای که طراحی شده است، برنامه ریزی می گردد.
کد نویسی : طراحی به وسیله زبان های برنامه سازی، پیاده سازی می گردد.
تست، اجرا و اشکال زدایی : برنامه امتحان می شود و خطاهای آن بر طرف می گردد.
نگهداری : برنامه نوسازی و اطلاح می گردد تا نیازهای جدید کاربران را بر آورده کند.

این مراحل توسعه نرم افزار را چرخه زندگی نرم افزار می گویند.

۷۶ – سه عمل مهمی که در اغلب الگوریتم ها انجام می شود چیست؟

الف) خواندن داده ها
ب) انجام محاسبات
ج) چاپ نتایج

۷۷ – مهمترین مرحله از دوران زندگی نرم افزار چیست؟

وقتی برنامه ها برای حل مسئله ای نوشته شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند، دوران زندگی مفید آنها شروع می شود. مطالعات نشان داده اند که در سال های اخیر، بیش از ۵۰ در صد از بودجه توسعه سیستم، وبیش از ۵۰ درصد از وقت برنامه نویسان صرف نگهداری می شود.

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها
نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

جلسه اول – ۱۷ اردیبهشت ۸۸

به نام خدا

مبانی کامپیوتر

کامپیوتر دستگاهی است برنامه پذیر که برای اجرای الگوریتم به کار می رود .

الگوریتم

مجموعه دستورات عقلایی و خاتمه پذیر که اگر به ترتیب انجام شود کاری صورت گرفته است درضمن کلمه الگوریتم از نام دانشمند بزرگ ایرانی (الخوارزمی) گرفته شده است.

خصوصیات و ویژگیهای الگوریتم

۱-    ورودی و خروجی
۲-    وضوح و سادگی
۳-    مفید و موثر
۴-    خاتمه پذیری

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

دستورات الگوریتمی

۱-   شروع
۲-    خواندن : وارد کردن اطلاعات و یا داده ها از خارج به داخل الگوریتم
۳-    نوشتن : خارج کردن اطلاعات از داخل به خارج الگوریتم
۴-    محاسبه : انجام چهارعمل اصلی
۵-    جایگزین کردن : دادن یک مقدار به یک شناسه
۶-    انتقال کنترل از یک مرحله به مرحله دیگر
۷-    شرط : قیاس برابری یا نابرابری
۸-    پایان

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

تمرین ها

۱- می خواهیم رشته ای از اعداد را بخوانیم و کوچکترین آنها را مشخص نمائیم ، تعداد اعداد در رشته نامعین است و خاتمه اطلاعات ورودی با خوانده شدن صفر که جزء اعداد رشته نمی باشد مشخص می گردد؟

پاسخ :

۱-    شروع
۲-    اولین عدد رشته را بخوان و در الف جایگزین کن
۳-    مقدار الف را در ک جایگزین کن
۴-    عدد بعدی رشته را بخوان و در الف جایگزین کن
۵-    اگر مقدار الف صفر شد برو به دستور شماره ۸
۶-    اگر مقدار الف کوچکتر از ک بود در ک جایگزین کن
۷-    بروبه دستور شماره ۴
۸-    مقدار ک را بنویس
۹-    پایان

 

۲- میخواهیم رشته ای از اعداد را بخوایم و بزرگترین ، کوچکترین ، حاصل جمع و میانگین آنها را محاسبه نماییم و بنویسیم تعداد رشته نامعین است و خاتمه اطلاعات را خوانده شدن عدد صفر که جزء اعداد ما نمی باشد مشخص گردد؟

پاسخ :

برای نوشتن الگوریتم این مساله از Max به عنوان بزرگترین عدد، Min به عنوان کوچکترین عدد، Sum  به عنوان حاصل جمع، Ave به عنوان میانگین، Count به عنوان تعداد اعداد و  Num  به عنوان عدد ساده استفاده شده است.

۱  ـ شروع
۲  ـ اولین عدد را بخوان و در  Num جایگزین کن.
۳  ـ Num  را در Max جایگزین کن.
۴  ـ Num  را در Min جایگزین کن.
۵  ـ Num  را در Sum جایگزین کن.
۶  ـ عدد ۱ را در count جایگزین کن.
۷  ـ عدد بعدی را بخوان و در Num  جایگزین کن.
۸  ـ اگر Num برابر صفر است برو به مرحله ۱۴
۹  ـ اگر Num بزرگتر از Max است، آن را در Max جایگزین کن.
۱۰ ـ اگر Num کوچکتر از Min است، آن را در Min جایگزین کن.
۱۱  ـ Num را با Sum جمع، و نتیجه را در Sum جایگزین کن.
۱۲ ـ Count را با عدد یک جمع و حاصل آن را در Count جایگزین کن.
۱۳ ـ برو به مرحله ۷
۱۴ ـ Sum را بر Count تقسیم و در Ave جایگزین کن.
۱۵ ـ مقادیر Max ، Min ، Sum و Ave را بنویس.
۱۶ ـ پایان

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

۳- می خواهیم اعداد فرد بین یک تا صد را مشخص نموده و بنویسیم ؟

پاسخ:
۱-    شروع
۲-    مقدار ۱ را در الف جایگزین کن
۳-    الف را بنویس
۴-    ۲ واحد به الف اضافه کن
۵-    اگر مقدار الف بزرگتر از صد شد بروبه دستور شماره ۷
۶-    برو به دستور شماره ۳
۷-    پایان

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها

نمونه سوالات کامپیوتر
مبانی

۱-به نتایج حاصل از پردازش داده ها چه می گویند؟
الف) اطلاع                                ب)داده ها        ج)پردازش      د) اطلاعات

۲-به اجزای قابل لمس و فیزیکی کامپیوتر چه میگویند؟
الف)سخت افزار        ب)نرم افزار           ج)میان افزار                      د)برنامه

۳-در نسل دوم کامپیوترها از کدام عنصر الکترونیکی استفاده شد؟
الف)ترانزیستور            ب)IC            ج)لامپ خلاء        د)مدارات مجتمع

۴-کدام یک از گزینه های زیر جزء دستگاههای خروجی می باشد؟
الف)صفحه کلید-ماوس-صفحه نمایش                ب)ماوس –اسکنر-قلم نوری
ج)صفحه کلید-چاپگر-اسکنر                        د)رسام-صفحه نمایش-چاپگر

۵-فرق ROM  وRAM  چیست؟
الف)RAM از نوع نیمه هادی و ROM از نوع مغناطیسی است
ب)ROM فقط خواندنی است ولیRAM فقط نوشتنی است
ج) ROM فقط خواندنی است ولیRAM خواندنی و نوشتنی است
د) فرقی ندارد

 

WIN XP

۶- برای راه اندازی مجدد سیستم و خارج شدن از محیط ویندوز از  …………… استفاده می کنیم.
الف ) LOG OFF      ب )STAND BY   ج ) SHUT DOWN              د ) RESTART

۷-برای انتقال اجزاء انتخاب شده به حافظه موقت کدام گزینه مناسب می باشد؟
الف)COPY            ب)CUT                  ج)PASTE                        د)SELECT

۸- برای کپی کردن یک فایل یا گروهی از فایلها کدام کلید ترکیبی مناسب است ؟
الف) CTRL + X           ب) CTRL +V           ج) ALT + C               د) CTRL + C

۹- برای مرتب کردن آیکن های روی دسک تاپ کدام گزینه مناسب است ؟
الف)  ACTIVE DESKTOP       ب) REFRESH
ج) ARRANGE ICONS                د)TOOLBARS

۱۰- برای انتخاب فایلها به صورت پراکنده کدام عمل مناسب است؟
الف) فشار دادن کلید  SHIFT  و اشاره ماوس       ب) فشار دادن کلید CTRL  و کلیک ماوس
ج ) فشار دادن کلید  ALT و کلیک ماوس                 د)فشاردادن کلیدهای ترکیبی CTRL+A

۱۱-برای جابجایی پنجره ها روی دسک تاپ از چه فرمانی استفاده می شود؟
الف)RESTORE           ب) SIZE            ج)MAXIMIZE                       د)MOVE

۱۲- برای اجرا کردن برنامه ها و باز کردن مدارک از طریق منوی شروع کدام گزینه مناسب است؟
الف)FIND                 ب)RUN               ج)SETTING           د)FAVORITRES

۱۳- نواری که در پایین پنجره MY COMPUTER در محیط ویندوز چه نام دارد؟
الف)نوار عنوان                   ب)نوار وضعیت    ج)نوار آدرس         د)نوار وظیفه

۱۴-کدام گزینه در منوی شروع برنامه های نصب شده در محیط ویندوز را نمایش می دهد؟
الف)SETTING            ب)             RUN ج) PROGRAMS       د) DOCUMENTS

۱۵-برای تغییر تصویر پس زمینه صفحه نمایش کدام گزینه مناسب است؟
الف) SCREEN SAVER                          ب) APPEARANCE
ج) BACKGROUND                              د) SETTING

۱۶-برای تغییر نام فایلها و پوشه ها از چه فرمانی در ویندوز استفاده می شود؟
الف) RENAME                ب) NEW        ج)DELETE             د)PROPERTIES

۱۷-برای ایجاد میانبر از برنامه ها روی صفحه دسک تاپ از چه گزینه ای در منوی راست کلیک استفاده می شود؟
الف)COPY                       ب) PROPERTIES
ج) CREATE SHORTCUT                  د)NEWFOLDER

 

WORD

۱۸-کدام فرمان زیر برای ذخیره کردن سند با نامی دیگر بکار می رود؟
الف)SAVE AS       ب)SAVE          ج)SAVE AS HTML          د)SAVE IN

۱۹-پسونداسنادی که در محیط WORD ذخیره میشود چیست؟
الف)DOT                          ب)GIF                ج)XLS                           د)DOC

۲۰-کدام کلید ترکیبی زیر برای تبدیل متن از حالت لاتین به فارسی بکار می رود؟
الف)ALT+SHIFT  سمت چپ              ب)ALT+SHIFT ‌ سمت راست
ج)CTRL+SHIFT  سمت چپ                د)موارد الف و ج

۲۱-برای افزایش اندازه قلم کدام کلید ترکیبی مناسب است؟
الف)CTRL+]             ب)CTRL+[         ج)SHIFT+[                            د)SHIFT+]

 

اکسل

۲۲-……. باعث می شود که متن نوشته شده در سل طوری تغییر اندازه داده شود تا در طول سل قرار گیرد؟
الف) WRAP TEXT                        ب) MERGE CELLS                ج- SHRINK TO FIT            د) هیچکدام

۲۳-جهت پر کردن خودکار چند خانه از کدام گزینه استفاده می شود؟
الف) EDIT\FILL                ب) INSERT\FUNCTION          ج) FORMAT\SLYLE         د) هیچکدام

۲۴-جهت تعیین پس زمینه از کدام تب FORMAT\CELLS   استفاده می شود ؟
الف) PATTERN                   ب) BORDER        ج) FONT     د) NUMBER

 

پاورپوینت

 

۲۵- جهت باز کردن فایل قدیم از گزینه ——-
الف) NEW              ب) OPEN            ج) SAVE   AS                  د) SAVE

۲۶- گزینه   PASE   در کدام منو قرار دارد؟
الف)  EDIT ب) SAVE            ج) FILE              د) FORMAT

۲۷- جهت خروج از برنامه از ——–
الف ) CLOSE           ب) EXIT             ج) ALT+F4         د) همه موارد

اکسس

۲۸- فیلدی که در یک جدول به عنوان فیلد کلید اصلی باشد اگر در جدول دیگر بکار برده شود چه نام دارد؟
الف-فیلد کاندید                    ب-فیلد خارجی                              ج-فیلد ترکیبی                  د-فیلد کلید

۲۹-اساسی ترین شی در هر بانک اطلاعاتی که محل ذخیره داده ها می باشد چه نام دارد؟
الف- TABLE                                    ب-QUERY                       ج-FORM              د-REPORT

۳۰-پسوند فایل بانک اطلاعاتی در ACCESS چیست؟
الف-DMB                            ب-BMD                           ج-MDB               د-MBD

۳۱- هر جدول در ACCESS حداکثر چند فیلد می تواند داشته باشد؟
الف-۳۲                  ب-۶۴                             ج-۱۲۸                            د-۲۵۵

اینترنت

۳۲-برای بازدید وب سایت موتور جستجوی Google فارسی ، از کدام URL استفاده می کنید؟

الف)www.google.com                              ب)www.go.com/fa

ج)www.google.org/fa                              د)www.google.com/fa

۳۳-کدام پوشه پیام های آماده ارسال را نگهداری می کند؟

الف)Inbox           ب)Outbox ج)Sent item     د)Drafts

۳۴-کدام فرمان برای ارجاع پیام دریافت شده به همراه برخی توضیحات به شخص ثالث قابل استفاده است؟

الف)Reply           ب)Reply to all      ج)Forward          )Forward to all

۳۵-آدرس دریافت کنندگان رونوشت کاربنی در کدام کادر آدرس قرار می گیرند؟

الف)Bcc              ب)CC                 ج)To                 د)Subject

۳۶-کدام گزینه بیانگر سرعت مودم در هنگام اتصال به اینترنت می باشد؟

الف)کیلوبیت در ثانیه                                    ب)کیلوبایت درثانیه

ج)مگاهرتز                                                د)مگابیت در ثانیه

نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  نمونه سوالات مبانی کامپیوتر و الگوریتم ها  


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *