نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور ارشد ادبیات کودک

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور ارشد ادبیات کودک

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور ارشد ادبیات کودک

این فایل شامل ۵ دوره سوالات درس تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در ایران می باشد که به همراه پاسخنامه به شما دانشجویان محترم کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه پیام نور تقدیم می گردد.

نیمسال دوم ۹۱-۹۲

نیمسال دوم ۹۲-۹۳

نیمسال اول ۹۳-۹۴ 

نیمسال دوم ۹۳-۹۴

نیمسال اول ۹۵-۹۶

همگی نمونه سوالات با پاسخنامه می باشند.

جهت دانلود  مجموعه نمونه سوالات درس تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در ایران روی لینک خرید و دانلود زیر کلیک فرمایید:


نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور ارشد ادبیات کودک
نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور ارشد ادبیات کودک

 

 

امروزه ما از میراث گران بهایی پاسداری می‌کنیم که قرن‌ها در سینه‌ی مردمان قوم ایرانی نهفته و محفوظ مانده است؛ همچون آتشی از نای وجود پدران و مادران ما بر آمده و بر گوش جان ما برنشسته است. بی شک یکی از کهن‌ترین یادگارهای تمدن و فرهنگ باستانی کره ی خاکی، در ادبیات شفاهی و مکتوب ایران ذخیره شده است. با آنکه این گنجینه‌ی بزرگ و با ارزش هیچ گاه مکتوب نشده و دیگر نیز هیچ‌گاه به تمام مثبوت نخواهد شد، همین مقدار که تا کنون بر ما هویداست، عظمت این میراث کهن را بیان می‌دارد و به قول عطار از دل اگر بر آید، در آسمان نگنجد.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور

تمام لالایی ها و زمزمه های مادران رنج کشیده‌ی این دیار که از گذشته‌ها حکایت می‌کند، هر نقش آن و هر بند آن راه به جایی و افسانه‌ایی دارد، بسی خیره کننده است نجواهای شبانه‌ی لالایی مادران و آواهای بازی کودکانه که از پس هزاره‌ها به گوش ما می‌رسد و امروزه با خوانش دوباره در می‌یابیم که آموزه‌های مردمان دیار ما از اعماق تاریخ دارای چه بار فرهنگی سترگی بوده است؛ نقش این آموزه‌ها هیچ گاه کم رنگ نشده‌اند به طوری که اکنون نیز ما بدنبال پرورش کودکان و نوجوانانی صالح و فرهیخته هستیم که پندار و رفتاری نیک داشته باشند؛ چرا که خود ما نیز پرورش یافتگان این مکتب خانه بوده‌ایم و این آتشی که هیچ گاه نمی میرد در دل ماست.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور

در طول قرن اخیر که فعالیت‌های ادبی در ایران سمت و سویی مشخص یافته، و برای ادبیات، تاریخ و تاریخچه نگاشته شده، از نگارش ادبیات کودک و نوجوان غفلت ورزیده اند ولی این بدان معنی نیست که ایرانیان در عهد باستان از کودک و نوجوان و ادبیات فراخور سن آنان دور مانده یا بی توجهی کرده باشند.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور

ادبیات کودک و نوجوان در ایران از گذشته تا کنون شامل سه بخش بوده است: ۱- سرگرمی ۲- آموزشی ۳- اندرزی.
بدین معنی که آموزه های اندرزی سرگرم کننده و پر کشش بودند آن گونه که مخاطب نوجوان و کودک را جذب کند. از سوی دیگر، «اندرز» ریشه ای ترین و مهم ترین بخش از کل ادبیات کودک و نوجوان را در ایران تشکیل می دهد. چرا که طبقات مختلف ایرانی، اعم از میانی، فرو دست و اشراف به دنبال پرورش شهروندانی آرمان گرا و هنجار پذیر بوده اند. حتی در دوران سامانه ی آموزشی مکتب خانه ای نیز متون اندرزی مهم ترین مواد آموزشی بودند، به همین خاطر شاعرانی هم چون سعدی، عطار، نظامی، جامی و … که شاعرانی اندرز گو بوده اند، کلامشان تا قرن‌های متوالی تاثیر خود را از دست نداده اند و گاه به چهره‌های جهانی نیز تبدیل شدند.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور
عظمت غنای فرهنگ سرزمین ایران چنان است که هر محققی چه ایرانی و چه غیر، ناچار در برابر آن سر تعظیم فرود می آورد. همه بر تاثیر داستان هزار و یکشب و بیدپای و… بر ادبیات کل جهان اذعان دارند؛ این در حالی است که در مورد تأثیر و ارزش پندها بعضی از نویسندگان مغرب زمین مانند استاندال و مترلینگ اعتقاد به عدم تأثیر آن ها در رفتار انسانی دارند و برخی نیز مانند نیچه پندها را بسیار موثر ولی زیان بخش می دانند و گروهی نیز نظیر هربرت اسپنسر معتقدند اوامر اخلاقی ریشه و منشأ دینی دارند و با گذشت زمان قدرت خود را از دست می‌دهند. (ثروتیان، ۲۵۳۵: ۲۹)
در دوران باستان، تأکید دین زرتشت بر سنت شفاهی یکی از عوامل عدم تدوین این گونه آثار به خط پهلوی بود. موبدان با تأکید بر زنده بودن بیان شفاهی و میزان تأثیر بیشتر آن بر مخاطب از کتابت آن خودداری می‌کردند، کوتاهی جملات و تکرار اسم‌ها و فعل‌ها در جملات اندرزی به شکلی غیر محسوس آن‌ها را به حریم شعر نزدیک‌تر می‌کرد و در نتیجه حفظ آن را آسان‌تر می‌نمود، از سوی دیگر عدم فرصت آموزش خط برای عموم در سیستم طبقاتی خاص ساسانیان از جمله دلایل ضعف ایرانیان در کتابت این گونه آثار بود.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور
ثبت تاریخچه ای برای ادبیات کودک و نوجوان در ایران، کاری جدید است. قبل از تلاش آقای محمد هادی محمدی، زهره ی قایینی و همکاران دیگرشان، مرجعی قابل توجه در این زمینه وجود نداشت. این گروه با تلاش و گرد آوری آثار شفاهی و مکتوب در طول بیش از یک دهه توانستند یک مجموعه ی هفت جلدی در سال ۱۳۸۰ انتشار دهند. پیش از این آن چه در ایران نوشته شده، اشارات پراکنده در مورد تاریخ ادبیات کودک و نوجوان و گاه نیز در قالب تاریخ مدارس ایران، تاریخ تعلیم و تربیت، تاریخ مکتب خانه‌ها و… بوده است.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور
خوشبختانه در سال‌های اخیر، همایش‌هاو مقاله‌ها و نوشته‌هایی که موضوع آن‌ها کودک و نوجوان است، در ایران رو به فزونی گذاشته و این عرصه در میان ادبیات ایران جایی مشخص برای خود دارد. امروزه حتی حیطه ی کار شاعران و نویسندگان کودک از بزرگسال جداست و هنوز برخی از آثار منتشر شده در داستان، رمان و شعر کودک و نوجوان، ریشه در ادبیات شفاهی و مکتوب قرن‌های گذشته دارد که با پردازش و نگارشی نو ارائه می گردد.
کودک و نوجوان ایرانی در این چند دهه ی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ گاه رها نبوده و در هر گروه سنی و با هر علایقی، منابع درخور و متناسب برای مطالعه داشته است. اگرچه به نظر می رسد با پیشرفت زندگی شهری و صنعتی، بازی ها و ترانه های دسته جمعی و آواهای آیینی کم کم رو به فراموشی می رود.

نمونه سوال تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران پیام نور
در این مجموعه کوشیده‌ایم در قالب هفت فصل، تاریخچه‌ای بسیار مختصر از تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در ایران ارائه دهیم، اگرچه این مجموعه بیانگر همه‌ی تاریخ تحول و سیر تکامل ادبیات کودک و نوجوان در ایران نیست ولی به طور اجمال برای دانشجویان و محققان در این عرصه می‌تواند سودمند و قابل استفاده باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا