کلاهبرداری پایان نامه حقوق

کلاهبرداری پایان نامه حقوق

کلاهبرداری پایان نامه حقوق

کلاهبرداری پایان نامه حقوق
کلاهبرداری پایان نامه حقوق

فصل اول:

کلاهبرداری

مبحث اول

کلیات

«برخی از کلاهبرداری ها آنچنان خوب طراحی شده اند که اغفال نشدن به وسیله آنها خود نوعی حماقت است» (C.C. Colton See: S.James & Ch.Stebbings (ed,)A Dictionary of Legal Quotations)

۱- مقدمه

آنچه که جرم کلاهبرداری (fraud: swinding) را از سایر جرایم علیه اموال متمایز می سازد آن است که در اکثر این جرایم مال بدون رضایت یا آگاهی صاحب مال و حتی گاهی به دلیل توسل مجرم به اعمال خشونت آمیز از قربانی به مجرم منتقل می گردد، در حالی که کلاهبرداری از این حیث از جمله جرایم استثنایی به شمار می رود.

کلاهبردار (fraudster, swindler)  به گونه ای عمل می کند که مالک یا متصرف مال فریب خورده و خود از روی میل و رضا و چه بسا با التماس به امید کسب منافع سرشار، مالش را در اختیار مجرم قرار می دهد.

تحقق این امر، یعنی اغفال قربانی و جلب نظر وی برای این که مال خود را بدست خودش در اختیار کلاهبردار قرار دهد، احتیاج به انجام مانورهای متقلبانه، صحنه سازی و پشت هم اندازی توسط مجرم دارد.

از این رو کلاهبرداران، برخلاف بسیاری از مجرمین دیگر (از قبیل سارقین عادی) معمولاً از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار بوده و چه بسا مناصب اجتماعی یا اقتصادی مهم نیز در جامعه داشته باشند.

آنان از این هوش و ذکاوت، تحصیلات عالیه، موقعیت اجتماعی و چرب زبانی به عنوان ابزار کار خود برای به دام انداختن قربانیان استفاده می کنند.

به همین دلیل این جرم را از زمره «جرایم یقه سفیدها» (white-collar crime) محسوب کرده اند.

این اصطلاح اشاره به این واقعیت دارد که این جرم بیشتر توسط اشخاص برخوردار از مناصب اجتماعی و دخیل در امور بازرگانی ارتکاب می یابد و بیش از آن که «جرم فقرا» (poor man’s crime) باشد «جرم ثروتمندان» (rich man’s crime) است.

(براین سگمور (Brian Sedgemore) یکی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلستان، در سال ۱۹۸۶ اظهار داشت که کلاهبرداری برای حزب محافظه کار مشکل زاست، چرا که عمدتاً به وسیله طرفداران این حزب ارتکاب می یابد،

یعنی توسط ثروتمندان دارای ویلا، کشتی و هواپیماهای شخصی که پس از تحصیل میلیون ها پوند پول از طریق کلاهبرداری به میامی، هنگ کنگ یا سایر جزایر آفتابی جهان می گریزند و حزب محافظه کار هیچ گاه مراقبت کافی را نسبت به اعمال آنها به کار نبرده است، وی مبارزه با این جرم را از طریق مبارزه با حس آز و طمع و پول پرستی می داند.)

کلاهبرداری پایان نامه حقوق

وجود همین خصیصه در کلاهبرداران تعقیب و دستگیری آنها را مشکل تر از تعقیب و دستگیری سایر مجرمین می کند. کسی که می تواند با برخورداری از هوش و استعداد و سایر توانائی هایی که دارد آنچنان صحنه سازی کند که قربانی با پای خود به دام او بیفتد، مسلماً این توانایی را هم دارد که ردپایی از خود باقی نگذاشته و کشف جرم را برای مأمورین مشکل سازد. البته در کنار این مساله عامل دیگری نیز وجود دارد که کشف این جرم و مبارزه با مرتکبین آن را برای پلیس مشکل می کند و آن عدم رغبت قربانیان جرم به گزارش کردن آن است. (به طور کلی هیچ جرمی به طور صددرصد گزارش و ثبت نمی شود ولی میزان تمایل قربانیان جرم به گزارش کردن جرایم متفاوت است. آمار موجود در انگلستان نشان می دهد که ۹۰ درصد از موارد سرقت خودرو (عمدتاً به دلیل مطالبه خسارت از بیمه و نیز ترس از مسئولیت های بعدی) گزارش و از میان ۷۸ درصد ثبت می شود.

در سرقت از اشخاص ۳۵ درصد گزارش و از آن میان تنها ۴۰ درصد توسط پلیس ثبت می گردد.) این بی میلی می تواند دو دلیل داشته باشد. اول این که وقوع کلاهبرداری نشانگر ساده لوحی قربانی جرم است و چه بسا قربانیان جرم از بیم آن که مورد استهزا واقع شوند ترجیح دهند که موضوع را فراموش کرده و پیگیری ننمایند. دلیل مهمتر آن است که کلاهبرداری های مهم معمولاً در موسسات و شرکت های بزرگ مخصوصاً موسسات مالی و اعتباری، نظیر بانک ها وقوع می یابند و مدیران و صاحبان این گونه موسسات، که حیات اقتصادی آنها در گرو اعتماد و اطمینان مردم است،

کلاهبرداری پایان نامه حقوق

نیک آگاهاند که مطلع کردن پلیس از ارتکاب جرم موجب درز کردن موضوع به مطبوعات و این امر موجب سلب اعتماد مردم از موسسه یا بانک خواهد شد و در نتیجه آنها، برای حفظ اعتبار موسسه خود، سعی می کنند که خبر وقوع کلاهبرداری را، که گاهی حتی پی آمدهای عظیم سیاسی و اقتصادی در کشور به دنبال خواهد داشت، (نمونه پی آمدهای وسیع سیاسی و اقتصادی کلاهبرداری های بزرگ در کشورهای مختلف، آثار سوء ناکامی گروه شرکت های کاریان و پان الکتریک که توأم با اتهامات اثبات شده ای در مورد ارتکاب کلاهبرداری های گسترده بود، بر اقتصاد کشورهای هنگ کنگ، مالزی و سنگاپور در دهه هشتاد و نیز مشکلات سیاسی و اقتصادی حاصله در پرتغال و آرژانتین در اثناء سال ۱۹۸۶ بر اثر ارتکاب کلاهبرداری ها بزرگ در بانکی بود که توسط زنی به نام دونابرانکا اداره می شد. به وی قبل از دستگیری لقب «بانکدار مردم» داده شده بود.

کلاهبرداری پایان نامه حقوق

در میان این کلاهبرداری ها یک فقره کلاهبرداری ۷۶ میلیون پوندی توسط مدیران این بانک مشاهده می شد) مکتوم نگاه دارند، به ویژه با توجه به این که، برخلاف سرقت یا سایر جرایم علیه اموال، بسیاری از انواع کلاهبرداری معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و در نتیجه منفعتی برای موسسه در گزارش کردن آنها متصور نمی باشد. (شاید برای مثابله با این بی میلی است که ماده ۶۰۶ در قانون تعزیرات مصوبسال ۱۳۷۵ [با به عبارت دیگر، کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تحت عنوان «تعزیرات و مجازات های بازدارنده»] گنجانیده شده است و اشعار می دارد: «هریک از روسا یا مدیران یا مسئولان سازمان ها و موسسات مذکور در ماده ۵۹۸ که از وقوع جرم ارتشا یا اختلاس یا تصرف غیرقانونی یا کلاهبرداری یا جرایم موضوع مواد ۵۹۹ و ۶۰۳ در سازمان یا موسسه تحت اداره یا نظارت خود مطلع شده و مراتب را حسب مورد به مراجع صلاحیتدار قضایی یا اداری اعلام ننماید، علاوه بر حبس از شش ماه تا دو سال به انفصال موقت از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد»


کلاهبرداری پایان نامه حقوق

فرمت پایان نامه : word

تعداد صفحات:۸۰



دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *