بررسی توزیع فراوانی علل کلینیکو پاتولوژیکال هیسترکتومی دربیمارستان شهیدصدوقی یزد

کلینیکو پاتولوژیکال هیسترکتومی

پایان نامه پزشکی بررسی توزیع فراوانی علل کلینیکو پاتولوژیکال هیسترکتومی دربیمارستان شهیدصدوقی یزد

کلینیکو پاتولوژیکال هیسترکتومی
کلینیکو پاتولوژیکال هیسترکتومی

چکیده

مقدمه:

هیسترکتومی یکی ازاعمال شایع در زنان است.باتوجه به اینکه عمل هیسترکتومی منجر ناباروری وی پس عمل،اثرات گسترده برزندگی خود فرد و خانواده وی می شود .

همچنین عدم اطلاع از شیوع و علل هیسترکتومی در شهریزد،دراین مطالعه به  بررسی و تعیین شیوع و علل منجر به هیسترکتومی پرداخته می شود.

 

مواد و روش ها:

این مطالعه از نوع توصیفی گذشته نگرمیباشد،که بر روی ۱۳۹۵ نفر از بیمارانی که از سال ۹۰ الی۹۴ در بیمارستان شهید صدوقی تحت عمل هیسترکتومی قرارگرفته و دارای گزارش پاتولوژی می باشند،انجام شد.

روش اخذ اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه های از پیش تنظیم شده ای است که با مراجعه به پرونده های موجود در بیمارستان شهیدصدوقی صورت می گیرد.

پس از استخراج اطلاعات،داده ها در نرم افزارSPSS ورژن ۱۹ وارد می شود ونتایج به صورت جدول فراوانی یک بعدی و دوبعدی ونمودارهای آماری استخراج می گردد.

 

یافته ها:

نتایج مطالعه نشان داد که میانگین سنی بیماران مورد مطالعه ۱۰٫۲۱±۵۱٫۵۳ بوده است.

همچنین نتایج نشان داد که شایع ترین سال هیسترکتومی،سال ۱۳۹۴(۲۸%)،شایع ترین علت هیسترکتومی، AUB (70.8%)،شایع ترین نوع هیسترکتومی،ترانس ابدومینال(۴۱٫۵%)،شایع ترین پاتولوژی سرویکس،التهاب(۷۲٫۵%)،شایع ترین پاتولوژی رحم،آدنومیوز(۴۵٫۸%) و شایع ترین پاتولوژی تخمدان،بدون برداشتن تخمدان(۴۷٫۱%) بوده است.

همچنین یافته ها نشان دادکه بین میانگین سنی بیماران بر حسب علت،نوع هیسترکتومی،پاتولوژی سرویکس،پاتولوژی رحم وتخمدان  تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

 

بحث و نتیجه گیری:

خونریزی های غیر طبیعی رحم شایع ترین علت و ترانس ابدومینال هیسترکتومی شایع ترین نوع هیسترکتومی در زنان است.انجام مطالعه تکمیلی جهت بررسی دقیق بیماران قبل از عمل،شناخت اندیکاسیون های هیسترکتومی و روش های نوین درمان طبی و جراحی جهت اداره صحیح بیماران و جلوگیری از انجام هیسترکتومی نابجا ضروری به نظر می رسد.

 

 

واژگان کلیدی:

هیسترکتومی،علل کلینیکوپاتولوژیکال،توزیع فراوانی

 

هیسترکتومی یا زهدان‌برداری به عمل جراحی می‌گویند که در آن رحمرا برمی‌دارند. این عمل رایج‌ترین عملی است که توسط پزشک زنان و به دو صورت کامل (تنه، فوندوس وگردن رحم)یا جزئی (گردن رحم را برنمی‌دارند) انجام می‌شود.

پس از برداشتن رحم، زن توانایی بچه دار شدن را از دست می‌دهد (همچنین برداشتن لوله‌های فالوپ وتخمدان).اگر این عمل قبل از شروعیائسگی انجام شود ممکن است یائسگی زودتر رخ دهد و در صورتی که لوله‌های فالوپ یا تخمدان نیز همراه با رحم خارج شوند فرد وارد دوره یائسگیمی‌شود.هیسترکتومی همچون دیگر عمل‌های جراحی خطرات حین عمل و تأثیرات پس از عمل طولانی در پی دارد. به همین دلیل جراحی وقتی پیشنهاد می‌شود که روش دیگری برای درمان باقی نباشد.افورکتومی (برداشتن تخمدان‌ها) معمولاً همراه هیسترکتومی برای کاهش احتمال بروز سرطان تخمدان انجام می‌شود.

خرید و دانلود فایل word با تعداد صفحات ۵۱:

لینک دانلود بلافاصله پس از پرداخت برای شما ایجاد می شود.

همین طور لینک به آدرس ایمیلی که وارد می کنید نیز ارسال می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا