گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

و در بین روش‌های درمانی مختلف گیاهان موثر بر این مشکلات را با نگاهی ژرف‌‌تر مورد معرفی قرار خواهیم داد.گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی
گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گاوزبان (Borago officinalis)

گیاهی علفی و یک ساله، به ارتفاع ۱۵ تا ۷۰ سانتیمتر، دارای ساقه منشعب و پوشیده از تارهای خشن، برگ‌های این گیاه نسبتا بزرگ و چین خورده به رنگ سبز تیره، تخم مرغی شکل و نوک تیزند که به طور متناوب برروی ساقه گیاه قرار دارند. تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‌های سفید و منشعب است. گل‌های این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره شکل و میوه آن به شکل چهار فندق کوچک است.

این گیاه بومی کشورهای اروپایی است، اما در برخی نقاط ایران نیز در سطح محدود کاشته می‌شود.

این گیاه در فرانسه شکوفه آبی تندرستی نامیده می‌شود، زیرا گل‌های ان به رنگ آبی است و داروی خوبی است برای دهقانان که معمولا نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کارکردن دارند.

اندام دارویی گاوزبان گل و برگ آن است که محرک غده فوق کلیه، ضد اضطراب و افسردگی و آرام بخش می‌باشد.

هم چنین عصاره گل گاوزبان دارویی موثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری است. استفاده طولانی مدت از این گیاه باعث آسیب کبدی می‌شود. آنچه در بازر گیاهان دارویی به نام گل گاوزبان عرضه می‌شود، گیاهان دیگری به جز گاوزبان فوق است که از جمله می‌توان به Echium amoenum اشاره کرد.

بررسی محققان نشان داده است بر خلاف گاوزبان واقعی این گیاه فاقد اثرات قابل توجهی برروی اعصاب و روان بوده و بیش‌تر در درمان سرماخوردگی کاربرد دارد.

  • گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی – جو دو سر (یولاف) (Avena sative)

گیاهی دارای گل‌های بسیار ریز و نامشخص است. این گیاه‌ها در دستجانی که اصطلاحا سنبله نامیده می‌شوند، قرار گرفته‌اند و هر سنبله توسط دو برگچه کوچک که پوش یا گلوم دارای زواید دراز نخی شکلی به نام ریشک هستند محصور شده است. یولاف در بیشتر نقاط کشور رویش دارد و دانه‌های آن خاصیت دارویی فراوانی دارند. گیاه یولاف در درمان افسردگی بسیار مفید است و برای تقویت اعصاب به کار می‌رود.

مریم گلی (Salvia officinalis)گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهی است بوته‌ای با ساقه منشعب و پوشیده  از برگ‌های باریک در انتهای ساقه‌های خوشه‌ای از گل‌های آبی رنگ می‌روید. ساقه‌ها عطری خوشایند و طعم تلخ دارد. مسکن و برطرف کننده درد است. و اسانس رقیق آن را برای کاهش سردرد به شقیقه‌ها می‌مالند. اسانس آرام بخش و نشاط آور در عطریات و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شود. به علاوه مریم گلی یک تقویت کننده حافظه بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. ا

ین گیاه، هزاران سال است که در درمان بیماری‌های مغزی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد ترکیبات استخراج شده از ریشه‌ی گیاه مریم گلی از آنزیم‌های بازدارنده آنزیم استیل کولین استراز می‌باشند. ضعف حافظه ناشی از بیماری آلزایمر با افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در ارتباط می‌باشد. افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز، منجر به کاهش میزان استیل کولین در نورون‌های  کولینرژیک و نیز غیر کولینرژیک مغز می‌گردد. در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، پلاک‌هایی به نام پلاک‌های امیلوییدی تشکیل می‌گردند. پروتئین آمیلوئید-بتا، جزء اصلی ساختار تشکیل دهنده‌ی این پلاک‌های آمیلوئیدی می‌باشد. این پروتئین عمر کرد آنزیم استیل کولین استراز را  در اطراف پلاک‌های آمیلوئیدی افزایش می‌دهد. استفاده از گیاه مریم گلی، از افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز در اطراف پلاک های امیلوئیدی جلوگیری نموده و بدین واسطه نیز مریم گلیمی‌تواند به عنوان یک مهار کننده آنزیم استیل کولین استراز برای کمک به درمان بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار بگیرد.

جینکو (ژینکو، درخت چهل سکه) (Ginko Biloba)گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

درختی است دو پایه نر و ماده و یکی از قدیمترین درختانی که در دنیا وجود دارد.

این گیاه از قدرت سازگاری فوق العاده‌ای، برخوردار است به طوری که حتی در عصر یخبندان و بمب اتمی هیروشیما، بقای خود را حفظ کرد. یک درخت واحد ژینکو می‌تواند تا ۱۰۰ سال عمر کند و ارتفاع آن به ۱۲۰ پا برسد. این یگاه دارای شاخه‌های کوتاه با برگ های بادبزنی شکل است و میوه غیر خوراکی آن بوی تندی تولید می‌کند. میوه این گیاه حاوی تخم داخلی خوردنی است. هرچند که طب گیاهی چین در طول قرن‌ها متمادی هم از برگ جنیکو و هم از تخم آن استفاده کرده است، لیکن تحقیقات کنونی روی عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود. عصاره جنیکوی استاندارد معطوف شده است که از برگ آن حاصل می‌شود. عصاره مذکور فوق العاده غلیظ و به مراتب موثرتر از سایر فرآورده‌های حاصل از سایر برگ‌ها است.

برگ جنیکو بخش اعظم آسیب‌های ناشی از پیری به ویژه صدمات وارده بر سیستم‌های جریان خون و عصبی را ترمیم می‌کند. عصاره مزبور هم چنین سبب تقویت رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه غالبا برای افراد مسن‌تر که از علایم زوال عقل نظیر اختلال هوشیاری، از دست رفتن حافظه انواع سردرد، افسردگی و وزوز گوش رنج می‌برند، توصیه می‌شود در اثر مصرف عصاره جنیکو سیستم جریان خون و سیستم عصبی تقویت و از آن‌ها مراقبت می‌شود و در پیشگیری از بیماری و سکته قلبی و شروع زوال عقل نیز موثر واقع می‌شود. بروز نتایج اولیه چهار تا شش هفته طول می‌کشد، اما باید فراتر از این زمان جمع آور نتایج حاصل تداوم یابد در طول شش ماه اول نباید انتظار تغییرات زیادی داشت. همچنین این گیاه ضد اضطراب می‌باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند از آسیب رسیدن به رگ‌های خونی در معز جلوگیری کند. همچنین می‌تواند جریان خون در مغز را نیز بالا ببرد و با حفظ قابلیت ارتجاعی رگ‌ها، اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌ها برساند. برگ‌ جینکو گیاهی بی‌خطر بوده و  عوارض جانبی آن نادر است. در موارد معدوی عوارضی نظیر ناراحتی مجرای معده‌ای-روده‌ای، انواع سردرد و سرگیجه گزارش شده است. میوه جینکو را با دست جابجا نکنید یا آنرا قورت ندهید اگر باردار هستید باید در مصرف جینکو احتیاط کنید، چون ما اطلاعات موید اثرات عصاره جینکو در دوره بارداری دسترسی نداریم. از تجویز عصاره جینکو به نوزادان و کودکان پرهیز کنید.

اسطوخودوس (لاواند)‌(Lavandula spp)

اسطوخودوس کلمه یونانی است، یعنی حافظ الروح، در زبان فارسی دری به آن شاه سپرم و در عربی انس الروح می‌گویند. اسطوخدوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم‌متر خیلی پرشاخه، ساقه‌های آن ۴ گوشه، برگ‌های آن دراز ، متقابل پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای، برگ‌های آن که در بهار ظاهر می‌شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله، اسطوخودس دارای برگ‌ها و کرک‌های معطر بوده و از کلیه قسمت‌های این گیاه مخصوصا شاخه‌های برگ‌دار آن بوی قوی ولی مطبوع استشمام می‌گردد و به همین دلیل در عطر سازی مصرف می‌شود، ولی طعم آن تلخ است. این گیاه بومی ایران نیست، ولی گونه‌های مختلف آن در مناطق متعددی از کشور بسته می‌شود قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه‌های برگ دار و گل‌دار آن است که اسطوخودوس برطرف کننده خستگی و آرامش زا می‌باشد و برای معالجه ضعف اعصاب مفید است.

بوعلی سینا راجع به اسطوخودس در کتاب خود چنین نوشته است:

عطر این گیاه خاصیت قوی خواب آور داشته، مخدر است، حساسیت را کم و درد تسکین می‌دهد، کم کننده غم و اندوه است و در مجموع این گیاه را می‌توان آرام بخش، تسکین دهنده و بالاتر از همه متعادل کننده در نظر گرفت زمان شروع خواب را کوتاه و طول دوره خواب را طولانی می‌کند.

سنبل الطیب (علف کربه) (Valeriana officinalis)

گیاهی است علفی دارای ریزوم و ساقه‌های خزنده گل‌های کوچک صورتی در گل آذین‌های چتری مستقرند. این گیاه یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی است که در ایران و جهان از آن برای مصارف گوناگون دارویی، غذایی و بهداشتی استفاده می‌شود. این گیاه به صورت وحشی در جنگل‌های کم درخت در حاشیه جویبار و گودال‌ها می‌روید. قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه و ریزوم آن است و معمولا از ریشه گیاهی که بیش از ۳ سال عمر دارد، استفاده می‌شود. سنبل الطیب پس از خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و طعم آن تلخ ولی خوشبو و معطر است و عطر آن پس از خشک شدن، بیش‌تر می‌شود. تاثیر دارویی ریشه تازه این گیاه، به مراتب بیشتر از خشک شده آن است. سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک شود زیرا حرارت بالا تمام اثر دارویی ان را از بین می‌برد. یکی از مهمترین خواص دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت دارویی این گیاه خاصیت آرام بخش بودن آن است. سنبل الطیب با داشتن خاصیت ضد تشنج در رفع ناراحتی‌های عصبی و کاهش صرع نیز مفید است. دلهره، تشویش و نگرانی را تا حد زیادی از بین می‌برد و جایگزین خوبی برای قرص‌ها و داروهای آرام بخش است. این گیاه جهت تسکین ناراحتی‌های عصبی، بی‌خوابی، سرگیجه‌ وکاهش خستگی ناشی از کار فکری بیش از حد به کار می‌رود. مصرف فرآورده‌های این گیاه در حاملگی و شیردهی مورد مطالعه قرار نگرفته و نباید در حاملگی و شیردهی مصرف شود.

بادام (Amygdalus communis.var.dulis)

از دانه‌های آجیلی معروف که در مقایسه با بادام هندی و بادام زمینی دارای ارزش تغذیه‌ای و درمانی بالاتری می‌باشد. مغز بادام از جمله خوراکی‌های آرامش بخش و ضد مشکلات عصبی بوده و کمک بسیار زیادی به کاهش استرس می‌کند. این گیاه حاوی ویتامین ب ۲، ویتامین ای، روی و منیزیم است که به تولید سروتونین که تعدیل کننده اعصاب و از بین برنده استرس است کمک می‌کند. عنصر روی هم تا حدی با بعضی اثرات منفی استرس مقابله می‌کند. ویتامین ای هم جزء آنتی اکسیدان‌هایی است که رادیکال‌های آزادی را که منجر به استرس و بیماری‌های قلبی می‌شود و از بین می‌برد. هر چند نباید زیاد از بادام استفاده کنید چون چربی بالایی دارد و با این که از نوع چربی غیر اشباع و سالم است باز ممکن است به اضافه وزن منجر شود. استفاده خوراکی از بادام شکل ممنوع می‌باشد وباید تنها از بادام شیرین استفاده کنید.

زعفران (Crocus sativus)

از ادویه‌های مورد استفاده در کلیه منازل است که خواص درمانی بسیار گوناگونی دارد. قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله گل است. مهمترین خاصیت زعفران  که از قدیم مورد توجه بوده، درمان افسردگی است. زعفران از رسوب پلاکت‌های آمیلوئید در بیماران مبتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. بنابراین باعث تقویت حافظه می‌شود. مصرف روزانه زعفران توانایی یادگیری و حافظه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. زعفران بوی قوی و طعمی تلخ دارد، باعث تحریک اعصاب شده، اثر مسکن دارد و دارای خاصیت آرام بخشی و خواب‌آوری است و اگر می‌خواهید همیشه شاد و خندان باشید، زعفران بخورید. با توجه به این مواد معطر گیاه در حالت پودر شده، بسیار سریع‌تر از پودر نشده آن تبخیر می‌شود پس بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنید یا در صورت پودر کردن، در ظرف در بسته نگه‌داری کنید. مصرف زیاد زعفران برای بدن مضر است و در زنان باردار تنها در مقادیر بسیار محدود قابل استفاده می‌باشد.

برگ بو (Laurus nobilis)

برگ بو درختی است به ارتفاع دو تا شش متر که گاهی ارتفاع آن تا ده متر هم می‌رسد. گل‌های آن به صورت خوشه‌ای و به رنگ زرد مایل به سبز است. این گیاه دارای برگ‌های سبز تیره رنگ و بسیار معطر است که علاوه بر مصرف غذایی، دارای کاربردهای دارویی متعدد می‌باشد. میوه برگ بو سته، مدور یا بیضوی، به رنگ مایل به آبی و دارای یک دانه با لپه‌های گوشت‌دار روغنی است. سطخ خارجی میوه پس از رسیدن به رنگ سبز یا بنفش در می‌آید و پس از خشک شدن نیز ظاهر چین‌دار پیدا می‌کند. میوه خشک شده از برگ‌ها دارای اثر درمانی بیش‌تری است. از خواص دارویی برگ بو در زمینه مشکلات عصبی می‌توان به درمان دردها و ناراحتی‌های عصبی و تسکین سردردها به ویژه سردردهای میگرنی اشاره کرد.

شاه پسند وحشی (Verbena officinalis)

گیاهی است علفی، دارای ساقه چهار گوش برگ‌های لوزی شکل دندانه‌دار و گل‌هایی قیفی شکل، معطر و به رنگ‌های سفید، گلی یا سوسنی که به حال خودرو در دشت‌ها و کنار جاده‌ها می‌روید. این گیاه در بسیاری مناطق  ایران به ویژه استان های غربی و شمال غربی می‌روید و تمام قسمت‌های آن به ویژه برگ ها و سرشاخه‌های گل‌دار دارای خاصیت دارویی است. این گیاه تونیک آرام کننده، مقوی اعصاب، آرام بخش،‌برطرف کننده  بی‌خوابی و تنش عصبی، برطرف کننده خستگی و افسردگی می‌باشد.

رزماری (اکلیل کوهی) (Rosmariunus officinalis)

گیاهی همیشه سبز و بوته‌ای، برگ‌ها متقابل کشیده، نخی و بسیار معطر، پرورش رزماری در بیشتر نقاط کشور متداول است. اندام دارویی رزماری برگ‌ها و سرشاخه‌های گل‌دار بوده که محرک جریان خون،‌ضدافسردگی،‌ضداسپاسم و نشاط آور می‌باشد. رزماری یک تقویت کننده حافظه قدرتمند محسوب می‌شود. این گیاه عملکرد سیستم قلبی و عروقی، و نیز گردش خون محیطی را بهبود می‌بخشد.

 

آویشن باغی (thymus vulgaris)

گیاهی است چندساله و معطر، دارای ساقه چهارگوش با جلای بنفش رنگ، برگ‌های نیزه‌ای کوچک و گل‌های کوچک به رنگ‌های سفید، صورتی یا ارغوانی، اندام دارویی آن سرشاخه گل‌دار است. گونه‌های مختلف این گیاه در بیش‌تر مناطق کشور یافته می‌شود و دارای اثرات شادی‌آور و برطرف کننده افسردگی می‌باشد. مصرف آن در بارداری و  در افراد با فشار خون بالا ممنوع است.

بادرنجبویه (Mellissa officinalis)

گیاهی علفی، پایا، پرشاخه و پرپشت، ساقه‌های راست و برگ‌های متناوب بیضی شکل و گل‌هایی با کاسبرگ‌های رنگی اول زردرنگ بعد سفید و سپس به بنفش تبدیل می‌شوند. تمام گیاه پوشیده از پرزهای ریز بوده و عطر لیموی تندی از خود متصاعد می‌کند. این گیاه در اکثر مناطق کشور از جمله تهران، گیلان، آذربایجان و کردستان می‌روید. اندام دارویی بادرنجبویه برگ‌های آن است که خاصیت آرام بخش و خواب‌آور داشته و در مواردی تسکین دهنده درد معده و سرگیجه می‌باشد. علاوه بر آن سبب کاهش تعداد ضربان قلب می‌شود و بهترین دارو برای اشخاصی است که هنگام اضطراب دچار ناراحتی معده می‌شوند. یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که این گیاه اثر قابل توجهی در کاهش علایم آلزایمر دارد. باید در مصرف آن در هنگام اختلالات تیروئیدی احتیاط گردد.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی- نارنج (citrus aurantium)

درختی گرمسیری از خانواده مرکبات که شکوفه و میوه آن دارای ارزش دارویی است. شکوفه نارنج (بهار نارنج)‌آرام بخش و جهت برطرف کردن مشکلات گوارشی با منشا عصبی بسیار مناسب است.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی -دارچین (Cinnamomum zeylanicum)

درختی همیشه سبز که بومی کشورهای گرمسیری است و در ایران وجود ندارد. اما همه ساله مقدار زیادی پوست درخت دارچین از این کشورها وارد کشور ایران می‌شود. پوست درخت دارچین:  اثر آرام بخش و شاد کننده دارد و در حقیقت می‌توان گفت دارچین آرام بخش خوش طعم، کم عارضه و در دسترس گیاهی است و بی‌دلیل نیست که در گذشته سلمانی‌ها به مشتری‌های خود چای دارچین می‌دادند.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

ریحان (Ocimum basilicum)

از سبزیجات معروف و پرمصرف که در اکثر نقاط کشور یافته می‌شود و برگ‌ها و سرشاخه‌های آن است که آرام بخش، معالج سردردهای میگرنی و عصبی، ضد افسردگی و افزایش دهنده حافظه می‌باشد.

زوفا (Hyssopus officinalis)

گیاهی است علفی پایا به ارتفاع ۶۰-۲۰ سانتیمتر، دارای ریشه‌ای ضخیم و منشعب که از آن ساقه‌های متعدد چوبی خارج شده، برگ‌های کوچک نوک تیز متقابل و درای کرک‌های فراوان در دو طرف و گل‌های آبی رنگ که بر سطح گل برگ های آن نقاط بسیار ریز قرمز رنگی دیده می‌شود. قسمت مورد استفاده سرشاخه‌های گل‌دار بوده که ضد افسردگی و خستگی عصبی می‌باشد.

گل محمدی (Rosa damascene)

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهی بسیار معطر است که در سرتا سر دنیا به دلیل زیبایی بی نظیرش به عنوان گل تزیینی کاشته می‌شود و در ایران برای تهیه گلاب و اسانس به کار می‌رود. پژوهشگران متعددی در تحقیقات خود اثرات ضددرد و ضد التهابی عصاره گل محمدی را اثبات کرده‌اند. این گیاه تحمل درد را به میزان بالایی افزایش می‌دهد. همچنین این گیاه اثر ضد التهابی قابل توجهی (در حد دیکلوفناک) نشان داده است. از دیگر آثار مهم این گیاه می‌توان به  ضد افسردگی، خواب آور ملایم، ضددرد و شادی آور آن اشاره کرد.

رازک (ککی مور،‌جنجل) (Humulus lupulus)

گیاهی علفی و چند ساله، به طول ۲ تا ۱۰ متر، دارای برگ‌های پهن و قلبی شکل و گل های ماده مخروطی شکل. این گیاه یبشتر در شمال کشور می‌روید و گل‌های ماده آن دارای ارزش دارویی است. این گیاه آرام بخش، خواب آور ملایم ( با افزایش سرعت به خواب رفتن و کیفیت خواب) ، مسکن سردردهای عصبی و  درد مفاصل، ضد التهاب، ضداسپاسم، ضد تنش عصبی و ضد اضطراب می‌باشد. مصرف در بارداری و در افراد مبتلا به افسردگی ممنوع می‌باشد. این گیاه به خاطر وجود برخی از ترکیبات قادر به ایجاد  خارش پوست و هم چنین آلرژی و حساسیت تنفسی در افراد حساس می‌باشد.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

عوارضی نظیر جلدی و درماتیت شدید، تهوع، سرگیجه، تب، تعریق زیاد و برخی از مشلات تنفسی یا قلبی در صورت مصرف زیاد رازک بروز می‌کند. بسیاری از این آثار در کارگران جمع کننده محصول رازک دیده می‌شود. همچنین به خاطر آثار ضد اسپاسم رازک برروی رحم و نیز اثار شبه استروژنی آن، بهتر است که این گیاه در کودکان، دوره‌های بارداری و شیردهی زنان و زنان مبتلا به سرطان پستان مصرف نشود. مصرف درازمدت رازک توصیه نمی‌شود.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

 – زنجفیل (Zingiber officinale)

گیاهی چند ساله و دارای ساقه زیرزمینی غده‌ای، این گیاه از کشورهای گرمسیری وارد می‌شود و اندام دارویی آن غده‌های زیرزمینی است که ضدحالت تهوع و دردهای میگرنی، شادی آور و برطرف کننده خستگی می‌باشد. مصرف در بارداری باید با احتیاط و در مقادیر کم صورت گیرد.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی جین سنگ (جین سینگ چینی، عشقه) (Panax. Spp.)

 

 

گیاهی دارای برگ‌هایی که به صورت دایره‌ای دور ساقه مستقیمی می‌پیچند، گل‌های چتری سبز مایل به زرد در مرکز این گیاه می‌رویند  و ریشه عمودی و ضخیم که به ریشه‌های کوچکتری تقسیم شده است. این گیاه بیشتر در کشورهای شرق آسیا و گونه‌ای از آن در آمریکا می‌روید و در ایران وجود ندارد. اندام دارویی جین سینگ ریشه آن است. چین و چروک موجود در طوقه گیاه گویای میزان سن این گیاه است. این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سن عشقه تا به چهار پنج  سال نرسیده باشد آماده بهره‌برداری نخواهد بود. جین سینگ عمدتا به صورت‌های جین سینگ سفید (خشک و پوست کنده) یا جین سینگ قرمز (ریشه پوست دار و بخور داده شده قبل از خشک شدن) به صورت آب، آب و الکل یا عصاره مایع الکل و به صورت انواع کپسول یا پودر است. از جمله خواص مهم جین سنگ عبارتند از :‌تقویت دستگاه عصبی، کمک به بهبود مشکلات عصبی از جمله خستگی عصبی و ضعف حافظه، تونیک غدد آدرنال، افزایش دهنده انرژی و مقوی، افراد مبتلا به بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا و پایین باید در مصرف عشقه احتیاط کنند. از مصرف جین سینگ در صورت ابتلا به هر نوع بیماری جدی اجتناب ورزید. اگر باردار هستید از مصرف عشقه پرهیز کنید. چون ایمنی آن در طول دوره بارداری هنوز اثبات نشده است جین سینگ  می‌تواند اثرات کافئین یا سایر محرک‌ها افزایش دهد، سبب شود که احساس نگرانی یا عصبانیت نمایید یا این که ضربان قلب و فشار خون شما افزایش یابد. ممکن است در اثر مصرف آن بیش تر عرق کنید،‌ با مشکلات خواب مواجه شوید یا این که ضربان شما نامنظم گردد. عشقه می‌تواند اثرات داروهای ضد روانی یا داروهای فشار خون یا دیابت را افزایش دهد. این داروی گیاهی با استرویید تداخل پیدا می‌کند. اگر از این داروها مصرف می‌کنید هرگز بدون مشورت با پزشک معالج خود به سراغ آن نروید. امروزه تقلب‌های گوناگونی در این محصول انجام می‌شود و گاه ریشه‌هایی به جای جین سینگ عرضه می‌شود که فاقد خواص مربوطه و دارای عوارضی برای بدن هستند از این رو هنگام تهیه این گیاه و فرآورده‌های آن دقت لازم را نموده و از خرید نمونه‌های مشکوک و فاقد مشخصات لازم خودداری کنید.

نعناع (menthaspp)- گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

گونه‌های مختلفی از این گیاه کاشته می‌شوند که M.Piperiata و Mentha viridis از گونه‌های رایج درمانی نعناع است. گیاهی است علفی و دارای ظاهری شبیه که غالبا در باغ‌ها و اطراف آن می‌روید. برگ‌های پهن و به رنگ سبز تیره در هر دو سطح پهنک دارد که عموما عاری از تار یا دارای تعداد بسیار کمی از آن است. از مشخصات آن که باعث تشخیص گیاه از گونه M.Piperata می‌شود. ان است که اولا برگ‌هایش، دمبرگ ندارند و ثانیا سنبله‌های گل آذین آن ، دارای ظاهری باریک‌تر ولی درازتر از گونه مذکورند به طوری که در همان نظر اول می‌توان پی به وجود این اختلاف برد. این گیاه در اکثر مناطق ایران کاشته می‌شود. اندام دارویی نعناع قسمت‌های هوایی گیاه شامل برگ و سرشاخه‌های گل‌دار به صورت تازه و برگ خشک شده است که بیشتر در مشکلات گوارشی به کار می‌رود. ولی دارای اثرات شادی‌بخش و ضد اضطراب نیز می‌باشد.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

پامچال (primula veris)

گیاهی علفی و چندساله که در اوایل بهار خوشه‌ای از گل زرد یا نارجی در نوک شاخه بدون برگ می‌روید. این گیاه در اکثر مناطق کشور موجود بوده و اندام دارویی آن گیاهیل و ریشه است. ریشه پامچال بیشتر در درمان ناراحتی‌های تنفسی به کار می‌رود و کاربرد خاصی در بیماری‌های اعصاب ندارد. گل پامچال آرام بخش، خواب آور، ضد اسپاسم و ضدر درد می‌ّاشد. در دروان بارداری در مقادیر محدود مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند از مصرف فرآورده‌های پامچال اجتناب کنند.

کرفس (Apium graveolens)

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

این گیاه به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است وساقه‌ای منشعب دارد وگیاهی است که در  اکثر مناطق کشور می‌روید و جهت تقویت اعصاب نقش مهمی دارد. ویتامین ب ۶ و اسید پانتوتنیک موجود در آن به همراه منیزیوم و کلسیم اثر مثبتی  در تقویت اعصاب داشته و دارای اثرات شگرف در آرامش روانی است.

گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی
دانلود فایل ورد گیاهان موثر در درمان مشکلات عصبی و روحی

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *