علل ابتلابه بیماریهای گوارشی

علل ابتلابه بیماریهای گوارشی

خون‌ریزی از مجرای گوارشی یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که بیماران را مضطرب و وحشت‌زده به اورژانس می‌کشاند.

یکی از مهم ترین نکاتی که پزشک در اورژانس از بیمار مبتلا به خون‌ریزی دستگاه گوارش سوال می‌کند، این است که این خون‌ریزی از دستگاه گوارش فوقانی است یا تحتانی. برای آشنایی بیشتر با این مشکل و شیوه درمان آن با دکتر ایرج‌ خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفتگوی زیر انجام شده است تا اطلاعات‌مان را در این زمینه افزایش دهیم. دستگاه گوارشی چطور می‌فهمیم فردی دچار خون‌ریزی دستگاه گوارش شده است؟ استفراغ خونی، وجود خون قرمز در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ از علایم خون‌ریزی دستگاه گوارش هستند.

خون‌ریزی مجرای گوارش علل مختلفی دارد، از قبیل: زخم گوارشی، التهاب معده، واریس مری، آسیب مری، التهاب زخمی روده بزرگ، توده‌های سرطانی و هموروئید.

مدفوع قرمز یا قرمز- قهوه‌ای نشان‌دهنده چه مشکلاتی است؟ این علامت می‌تواند نشان‌دهنده چند مشکل باشد؛ به طور مثال پولیپ روده بزرگ، سرطان، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو. یکی از علل شایع‌تر خون‌ریزی‌های شدید مقعدی در افراد بالای ۶۰ سال، خون‌ریزی معده یا دوازدهه است به خصوص اگر خون‌ریزی سریع و شدید باشد. خون‌ریزی آهسته‌ای که از معده یا دوازدهه منشا می‌گیرد و از مجرای روده عبور می‌کند، موجب سیاه شدن مدفوع می‌گردد. البته خوردن شیرین‌بیان یا ترکیبات آهن نیز می‌تواند باعث سیاه شدن رنگ مدفوع شود. در صورت وجود خون در مدفوع چه کار کنیم؟ اگر متوجه وجود خون در مدفوع خود یا در سنگ توالت شدید، هر چه زودتر به اورژانس مراجعه کنید. منشا خون‌ریزی ممکن است مشکل ساده‌ای مثل هموروئید (بواسیر) باشد، اما شما باید از عدم وجود حالات جدی‌تری مانند سرطان روده بزرگ مطمئن شوید. زخم معده استفراغ‌های خونی چه تشخیص‌هایی را مطرح می‌کنند؟