نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
طراحی نرم افزار چندرسانهای آموزش علوم تجربی با موضوع بدن و تأثیر آن در یادگیری- یادداری مفاهیم علوم پایه چهارم ابتدایی دانش آموزان پسر شهرستان X
چکیده
امروزه مدارس برای ارتقاء سطح عملکرد علمی دانشآموزان در اوایل کودکی و نوجوانی،
به آموزشهای نوین و هدفدار برای ایجاد انگیزه کاربردی در دانشآموزان نیازمند هستند. از اینرو پژوهش حاضر با طراحی نرمافزار چندرسانهای آموزش علوم تجربی با موضوع بدن قصد داشت تا تأثیر این شیوهی آموزشی را در یادگیری- یادداری مفاهیم علوم پایه چهارم ابتدایی دانشآموزان پسر شهرستان بافق بسنجد. روش این تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود.
نمونه آماری این پژوهش شامل ۳۰ دانشآموز مقطع پایه سوم ابتدایی در سال ۱۳۹۵ بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای یک مرحله انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری از گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند.
گروه آزمایش با نرم افزار چندرسانهای آموزش علوم تجربی در ۵ جلسه، موضوعات بدن را فرا گرفتند در حالیکه گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد.
ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته یادگیری- یادداری مفاهیم علوم تجربی پایه چهارم بود. روایی آزمون را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ ۸۰۱/۰ برآورد گردید. دادهها نیز با استفاده از نرمافزار SPSS-21 و روش آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش علوم تجربی با استفاده از نرمافزار چندرسانهای باعث افزایش نمرات دانشآموزان در خرده مقیاسهای یادگیری سلول، دستگاه گوارش، تنفس، گردش خون و دستگاه ادرار میشود. همچنین نمرات کلی یادداری دانشآموزان گروه مداخله نیز افزایش یافته بود (۰۵/۰> p). از نتایج بهدست آمده میتوان استنباط کرد که آموزش علوم تجربی با استفاده از نرمافزار چندرسانهای نقش مؤثری در یادگیری علوم تجربی در دانشآموزان پایه چهارم دارد. بنابراین از این شیوه آموزشی که کم هزینه و کارآمد است، میتوان در راستای بهبود تعالیم علمی دانشآموزان استفاده نمود.
واژگان کلیدی: نرمافزار چندرسانهای، علوم تجربی، بدن، یادگیری- یادداری
فرمت: word قابل ویرایش
حهت خرید و دانلود این پایان نامه از لینک خرید زیر استفاده فرمایید:
لینک دانلود بلافاصله پس از پرداخت برای شما ایجاد خواهد گردید.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
چکیده ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳
۱-۲٫ بیان مسئله ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳٫ اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. ۹
۱-۴٫ اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰
۱-۴-۱٫ اهداف کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۴-۲٫ اهداف جزئی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
۱-۵٫ فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱
۱-۶٫ تعاریف مفاهیم ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
۱-۶-۱٫ تعاریف نظری متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۱-۲-۲٫ تعاریف عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
۲-۱٫ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵
۲-۲٫ یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵
۲-۲-۱٫ تعریف یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۲٫ انواع یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶
۲-۲-۳٫ عوامل مؤثر بر یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
۲-۲-۴٫ انواع بازدههای یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………. ۲۰
۲-۲-۵٫ نظریات یادگیری ………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۲
۲-۲-۵-۱٫ نظریههای رفتاری……………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲
۲-۲-۵-۲٫ نظریه شرطیسازی کلاسیک ……………………………………………………………………………………………………. ۲۲
۲-۲-۵-۳٫ نظریه کوشش و خطا………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۲-۲-۵-۴٫ نظریه شرطیسازی کنشگر……………………………………………………………………………………………………….. ۲۵
۲-۲-۵-۵٫ نظریه شناختی………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶
۲-۲-۵-۶٫ نظریه یادگیری گشتالت……………………………………………………………………………………………………………. ۲۷
۲-۲-۵-۷٫ نظریه یادگیری معنیدار کلامی………………………………………………………………………………………………….. ۲۹
۲-۲-۵-۸٫ نظریه اجتماعی-شناختی…………………………………………………………………………………………………………. ۳۰
۲-۲-۵-۹٫ اصول یادگیری مؤثر………………………………………………………………………………………………………………… ۳۱
۲-۳٫ یادداری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۳-۱٫ نظام یادداری………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۴
۲-۳-۲٫ مراحل حافظه ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۵
۲-۳-۲-۱٫ رمزگردانی……………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۲-۲٫ ذخیرهسازی…………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۲-۳٫ بازیابی…………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۶
۲-۳-۳٫ عوامل مؤثر بر فرایند یادگیری ……………………………………………………………………………………………………… ۳۶
۲-۳-۴٫ پدیدههای استثنائی در یادآوری…………………………………………………………………………………………………….. ۳۸
۲-۴٫ بدن ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۹
۲-۴-۱٫ ساختمان بدن و موجودات زنده …………………………………………………………………………………………………… ۴۰
۲-۴-۱-۱٫ شش ویژگی موجودات زنده …………………………………………………………………………………………………… ۴۱
۲-۴-۱-۲٫ شباهتها ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۱
۲-۴-۱-۳٫ تفاوتها…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۲
۲-۴-۲٫ ساختمان بدن انسان…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۴
۲-۴-۲-۱٫ پنج نوع بافت اصلی در بدن انسان …………………………………………………………………………………………… ۴۴
۲-۴-۳٫ ده دستگاه بزرگ در بدن انسان …………………………………………………………………………………………………….. ۴۵
۲-۴-۴٫ دستگاه گوارش ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۵
۲-۴-۴-۱٫ دهان و غدههای بزاقی…………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
۲-۴-۴-۲٫ مری و معده ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۶
۲-۴-۴-۳٫ رودهی کوچک اندام اصلی گوارش غذا ……………………………………………………………………………………. ۴۸
۲-۴-۴-۴٫ رودهی بزرگ ………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۰
۲-۴-۴-۵٫ برای داشتن دستگاه گوارش سالم……………………………………………………………………………………………… ۵۰
۲-۴-۵٫ دستگاه تنفس …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۱
۲-۴-۶٫ دستگاه گردش خون……………………………………………………………………………………………………………………. ۵۳
۲-۴-۶-۱٫ چگونگی کار قلب …………………………………………………………………………………………………………………. ۵۴
۲-۴-۶-۲٫ مهمترین تفاوت بطن سمت چپ با بطن سمت راست ……………………………………………………………….. ۵۶
۲-۴-۶-۳٫ انواع گردش خون…………………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
۲-۴-۶-۴٫ خون……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵۷
۲-۴-۶-۵٫ گلبولهای قرمز ……………………………………………………………………………………………………………………… ۵۸
۲-۴-۶-۶٫ تفاوت عمد گلبولها قرمز با گلبولهای سفید …………………………………………………………………………… ۵۹
۲-۴-۶٫-۷٫ گلبولهای سفید ……………………………………………………………………………………………………………………. ۶۰
۲-۵۴-۶-۸٫ کار خون …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۱
۲-۴-۶-۹٫ رگهای خونی……………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۲
۲-۴-۷٫ نبض ………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
۲-۴-۸٫ فشار خون …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۲-۴-۹٫ دستگاه دفع فضولات ………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۷
۲-۶٫ پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶۹
۲-۶-۱٫ پیشینه داخل کشور …………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۹
۲-۶-۲٫ پیشینه خارج از کشور………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۱
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
۳-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴
۳-۲٫ روش تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۴
۳-۳٫ جامعه، نمونه و روش نمونهگیری …………………………………………………………………………………………………….. ۷۵
۳-۴٫ روش اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۶
۳-۵٫ ابزار جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………. ۷۷
۳-۶٫ خلاصه کارگاه نرمافزار چندرسانهای ………………………………………………………………………………………………… ۷۸
۳-۷٫ اصول اخلاقی ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۸
۳-۸٫ روش تحلیل دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………. ۷۹
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
۴-۲٫ توصیف دادهها ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۸۱
۴-۲-۱٫ بررسی توصیفی دادهها ……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۱
۴-۲-۲٫ بررسی استنباطی دادهها……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۶
۴-۲-۲-۱٫ پیش فرض تساوی واریانسها………………………………………………………………………………………………….. ۸۶
۴-۲-۲-۲٫ پیش فرض نرمال بودن ……………………………………………………………………………………………………………. ۸۷
۴-۲-۲-۳٫ پیش فرض همگنی خط شیب رگرسیون برای تمام خانهها…………………………………………………………… ۸۸
۴-۳٫ بررسی فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. ۸۸
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۵
۵-۲٫ تحلیل فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵
۵-۳٫ نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲
۵-۴٫ محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۳
۵-۵٫ پیشنهادات …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۴
۵-۶٫ پیشنهادات کاربردی…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۵
فهرست جداول
نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
جدول ۳-۱: نگاره طرح پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….. ۷۵
جدول ۳-۲: خلاصه کارگاه نرمافزار چندرسانهای آموزش علوم تجربی…………………………………………………………. ۷۸
جدول ۴-۱: ویژگیهای جمعیتشناختی در بین آزمودنیها…………………………………………………………………………. ۸۱
جدول ۴-۲: میانگین و انحراف معیار نمرات پیشآزمون و پسآزمون علوم تجربی در دوگروه…………………………. ۸۲
جدول ۴-۳: نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانس های دو گروه در جامعه………………………….. ۸۶
جدول ۴-۴: نتایج آزمون کلموگروف- اسمیرنوف در مورد پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات دو گروه……….. ۸۷
جدول ۴-۵: پیش فرض یکسانی شیب خط رگرسیون…………………………………………………………………………………. ۸۸
جدول ۴-۶: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات سلول در گروه آزمایش و گواه……………………………… ۸۹
جدول ۴-۷: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات دستگاه گوارش در گروه آزمایش و گواه………………… ۹۰
جدول ۴-۸: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات دستگاه تنفس در گروه آزمایش و گواه…………………… ۹۰
جدول ۴-۹: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات دستگاه خون در گروه آزمایش و گواه……………………. ۹۱
جدول ۴-۱۰: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات دستگاه ادرار در گروه آزمایش و گواه………………….. ۹۲
جدول ۴-۱۱: نتایج آنکوا بر روی پسآزمون میانگین نمرات یادداری در گروه آزمایش و گواه………………………… ۹۳
نرم افزار چندرسانهای و تأثیر آن در یادگیری یادداری
فهرست اشکال
شکل ۳-۱: دیاگرام طرح پژوهش پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل………………………………………………………… ۷۴
نمودار ۴-۱: میانگین سلول در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون ………………………………… ۸۳
نمودار ۴-۲: میانگین دستگاه گوارش در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون …………………… ۸۳
نمودار ۴-۳: میانگین دستگاه تنفس در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون ……………………… ۸۴
نمودار ۴-۴: میانگین دستگاه خون در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون ………………………. ۸۴
نمودار ۴-۵: میانگین دستگاه ادرار در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون ………………………. ۸۵
نمودار ۴-۶: میانگین یادداری در گروه آزمایش و کنترل بر اساس پیشآزمون و پسآزمون ……………………………… ۸۵
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۷
پیوست ۱۱۲