نمونه سوال کودک و تفکر خلاق – ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه پیام نور
نمونه سوال کودک و تفکر خلاق – کد درس : ۱۲۱۳۲۴۳ – ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه پیام نور
سوالات نیمسال اول ۹۳-۹۴
نمونه سوال کودک و تفکر خلاق | نمونه سوال کودک و تفکر خلاق| کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان | دانشگاه پیام نور | نیمسال اول ۹۳-۹۴
آموزش تفکر به کودکان اثر رابرت فیشر
“نگارنده در این کتاب به بررسی رویکردها و روشهای نوین آموزش تفکر مستقل به کودکان (در خانه و مدرسه) دستزده است.
بر این اساس در فصل نخست کتاب با عنوان “تفکر چیست”؟
نتایج تحقیقات جدید دربارهی هوش بازگو شده است.
موضوعات این فصل عبارت است از:
ویژگیهای رفتار هوشمندانه، راهبردهای تشخیص متفکران موفق و رشد یافته،
صنعتهای عمومی تفکر آدمی، امکان یا عدم امکان بهبود عملکردهای هوش، و چگونگی تبدیل تفکر ابتدایی در کودکان به مهارتهای سطح بالا.
فصل دوم و سوم به “تفکر خلاق” و “تفکر انتقادی” اختصاص یافته است.
بر این اساس، تفکر خلاق زمینهی کشف و فرضیهسازی و تفکر انتقادی، زمینهی توجیه، سنجش مقبولیت دلیل، همچنین زمینهی اثبات را فراهم میکند.
اصطلاح تفکر انتقادی در اینجا به معنای منفینگری و جستوجو برای عیبیابی نیست،
بلکه تفکری است که به ارزیابی دلیل و استدلال میپردازد.
در این فصل مهارتهای مهم تفکر انتقادی و چگونگی فراگرفتن آن بازگو شده است.
در فصل چهارم (حل مساله) یافتن واقعیتها و استفاده از آنها را فراهم کند؛
شیوهای که هم برای مدرسه مناسب است و هم برای موقعیتهای واقعی زندگی.
در فصل پنجم کتاب، “غنیسازی ابزاری”، برنامهریزی فیورشتاین به بحث گذاشته میشود.
این برنامه برای غلبه بر علتهای ناکامی کودکان در حل مسائل خود ابداع شده است.
هدف این برنامه، دادن انگیزه به کودکان برای بهکارگیری مهارتهای یادگیری و
فعالیتهای ناظر به حل مساله با کمک ابزارهای خاص یادگیری است.
او بر این نکته تاکید میورزد که بزرگسالان میتوانند در غلبه بر کمبودهای شناختی کودکان، نقش اساسی را ایفا کنند.
به این وسیله موجب بالا بردن سطح کل هوش کودکان شوند.
در فصل ششم تحت عنوان “فلسفه برای کودکان”، هدف آن است تا فلسفه را با نیازهای کودکان، صرفنظر از سن آنان هماهنگ کند.
این رویکرد، روشهایی را برای انجام گفتوگوی موفقیتآمیز برای تفکر، نیز برای ایجاد یک جامعهی پژوهشی واقعی در کلاس درس عرضه میکند.
بخشهای پایانی کتاب یعنی فصول هفت و هشت، خلاصهای از روشهای آموزش تفکر به کودکان را دربرمیگیرد.
پیام اصلی این دو فصل آن است که عامل اصلی پرورش استعدادهای کودک، کیفیت آموزش است نه محتوای مواد درسی.
وزن | ۶۰۰ گرم |
---|---|
انتشارات | گوزن |
مولف | رابرت فیشر |
مترجم | مسعود صفایی مقدم افسانه نجاریان |
تاریخ انتشار | ۳۰ آذر ۱۳۹۱ |
قطع کتاب | وزیری |
نوع جلد | شومیز |
نوع چاپ | تک رنگ |
نوع کاغذ | معمولی |
تعداد صفحات | ۴۴۰ |
نوبت چاپ | ۳ |
شابک ۱۳ رقمی | ۹۷۸۹۶۴۸۰۴۹۳۱۲ |