تأثیر قصه بر رشد اجتماعی کودکان
بررسی تأثیر قصه بر رشد اجتماعی کودکان
پیشگفتار
سوای برخی از مراکز نگهداری کودکان در کشورمان که فاقد هرگونه امکانات ضروری و مربیان تحصیل کرده اند،
بسیاری دیگر از کودکستان ها در شهرهای بزرگ، غالباً نشانگر کلاسهایی کوچک با رنگهای شاد و دیوارهایی است که با نقاشیها و تزئینات زیبای مربیان با ذوق این مراکز پوشیده شده است.
این تزئینات معمولاً در قسمت بالای دیوار و دور از دسترس کودکان قرار گرفته است.
در این نوع کودکستان ها فعالیتهای متنوعی ارائه می گردد. قصه گویی، موسیقی، حرکات موزون، کاردستی، تماشای فیلم های کارتون، بازی در حیاط یا با اسباب بازی هایی که در ساعات معینی در روز در اختیار کودکان قرار می گیرد،
بخشی از برنامه روزانه را تشکیل می دهد
. فعالیتها عمدتاً بر اساس برنامه منظم و از پیش تعیین شده ای انجام می گیرد که قبلاً به مربیان که در بسیاری از موارد تخصص حرفه ای لازم برای کار با کودکان را کسب نکرده اند
توصیه شده و برای همه کودکان بدون توجه به تواناییها، علائق و انگیزه های فردی یکسان است.
ارتباط با دنیای بیرون از محیط کودکستان معمولاً به خاطر سن کم، آسیب پذیری کودکان، شلوغی خیابانها و پرهیز از نگران ساختن والدین محدود است.
گاه تنها، به گردشی در پارک مجاور کودکستان ختم می گردد.
بدین ترتیب به نظر می رسد که وظایف بسیاری از مراکز پیش دبستانی، بیشتر متمرکز بر نگهداری کودکان و سرگرم نمودن آنان است.
احتمالاً برای ایجاد محیطی سرگرم کننده از هیچ کوششی دریغ نمی گردد.
تأثیر قصه بر رشد اجتماعی کودکان | پایان نامه رشته علوم تربیتی | پارس تحقیق
این نوع برخورد و کار با کودکان حدود نیم قرن پیش توسط مربیان بزرگ تعلیم و تربیت مانند فروبل، پستالوزی، دکردلی و مونته سوری که از پیشروان مکتب فعال در آموزش و پرورش محسوب می گردند مورد سوال قرار گرفت زیرا آنان برای کودکستان ها رسالتی بسیار مهمتر از سرگرم کردن کودکان قائل بودند.
این مربیان با تأکید بر اهمیت دوران کودکی در شکل گیری شخصیت، با ارائه روشهای تربیتی مبتنی بر روانشناسی کودک، بزرگسالان را متوجه مسئولیت مهمی نمودند
که در تعلیم و تربیت کودکان دارند و روشهایی را ارائه دادند که در طی دهه های گذشته همواره الهام بخش معلمان و مسئولین آموزش و پرورش کودکان در سراسر دنیا بوده است.
مربیان فوق ضمن پژوهشهای علمی خود با تأسیس خانه های کودکان ضرورت ایجاد محیطی را برای کودکان توصیه و تشویق نموده اند
که در آن جا کودکان پیش از ورود به محیط جدی و رسمی دبستان، در محیطی شبیه به خانه زیر نظر مربیان صبور و با صلاحیت قرار گیرند تا مرحله جدا شدن از خانواده) و کسب تدریجی استقلال را بدون ترس و نگرانی طی کنند و برای انتظارات و الزامات دوران مدرسه آماده گردند.
دکتر ماریا مونته سوری(۱۹۵۲-۱۸۷۰)
از مربیان برجسته ای است که با افکار پیشرو و تلاشهای عملی خود اثرات غیر قابل انکاری در تاریخ تعلیم و تربیت معاصر بر جای گذاشته است.
وی بر این اعتقاد بود که ساختارهای شخصیت کودک قبل از دوران دبستان شکل می گیرد و این ساختار بدون شک بر رفتار، نگرشها، ارتباط او با خود و دیگران بر سرنوشت تحصیل و زندگی بزرگسالی او تأثیر عمده ای خواهد داشت.
«خانه کودکان» مونته سوری که آزمایشگاهی برای شناخت کودک و نیازهای وی بود الگویی است که می تواند برای پرورش انسانهایی خلاق، متعادل و سالم مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر مونته سوری در همه نوشته ها و آثار خود به نقش محیط و مربی در رشد همه جانبه کودک تأکید می نماید.
وی محیطی را از نظر مادی و اجتماعی توصیه می کندکه با نیازهای کودکان و فعالیتهای آنان منطبق بوده، ابزار و وسایل جذابی در اختیار کودکان قرار دهد تا آنان به آزادی از طریق دستکاری ابزار و به کمک اکتشاف شخصی تواناییهای بالقوه خود را رشد دهند.
تأثیر قصه بر رشد اجتماعی کودکان | پایان نامه رشته علوم تربیتی | پارس تحقیق
مونته سوری در مربی دوره های پیش از دبستان، مشاهده گر صبور و با حوصله ای را می بیند که می داند چگونه مشاهده کند،
چگونه کودکان را در یادگیری و استفاده از ابزارها و لوازمی که با دقت و با در نظر گرفتن تواناییهای آنان تهیه شده هدایت و کمک کند
تا کودکان در طی فعالیتهای آزاد خود و کار با گروه، مهارتهای اجتماعی، انضباط، اصول آزاد منشی و حل تعارضات شخصی را تمرین کنند.
بدین ترتیب، از نظر مونته سوری و مربیان بزرگ دیگر که بخش عمده ای از زندگی خود را صرف شناخت کودک و ُکودک، شناخت مراحل رشد وی، آگاهی از راهی که همه کودکان باید طی کنند
و نیز چگونگی برخورد با مسائل رفتاری هر مرحله امکان پذیر خواهد بود.
(آنّا پلوسیکی: قصهگویی در خانه و خانواده، ترجمه مصطفی رحماندوست. انتشارات مدرسه.)
در این پایان نامه به تأثیر قصه بر رشد اجتماعی کودکان می پردازیم.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار: ۱
فصل اوّل
مقدمه. ۴
تعریف ۸
ضرورت و اهمّیّت تحقیق… ………….. ۱۵
تحدید و موضوع تحقیق.. ۳۱
متغیرهای اساسی تحقیق.. ۳۲
اهداف تحقیق.. ۳۴
فرضیه تحقیق.. ۳۴
تعاریف عملیاتی.. ۳۵
فصل دوم
الف ـ پیشینه نظری تحقیق………………………………………………………………………………..۳۷
۱- پیشینه ادبیات کودکان و قصه گویی در جهان و آیین مختلف …………………………. ۴۲
۲- پیشینه ادبیات کودکان و قصه گویی در ایران و آیین اسلام …………………………….. ۴۲
قصه گویی در آیین اسلام …………………………………………………………………………….. ۴۵
قصه گویی در ایران باستان ……………………………………………………………………………. ۵۱
قصه گویی در عصر صفوی …………………………………………………………………………… ۴۷
قصه گویی در دوره قارجاریه ………………………………………………………………………… ۴۸
ادبیات کودکان در دوران معاصر…………………………………………………………………….. ۵۳
ادبیات در دو دهه پنجاه و شصت ……………………………………………………………………. ۵۴
ادبیات کودکان در دهه ۷۰ ……………………………………………………………………………. ۵۶
ادبیات شفاهی کودکان …………………………………………………………………………………. ۵۸
لالایی ……………………………………………………………………………………………………… ۶۰
ترانه ………………………………………………………………………………………………………… ۶۱
مثل و ترانه ـ متل ……………………………………………………………………………………….. ۶۴
چیستان ……………………………………………………………………………………………………. ۶۵
لطیفه ………………………………………………………………………………………………………. ۶۶
افسانه و روایت عامیانه ………………………………………………………………………………… ۶۶
نمایش سنتی آیینی …………………………………………………………………………………….. ۷۳
نمایش عروسکی ……………………………………………………………………………………….. ۷۳
پرده بازی و تعزیه ها …………………………………………………………………………………… ۷۴
ب) پیشینه پژوهشی تحقیق……………………………………………………………………………. ۷۵
فصل سوم
جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………. ۸۷
روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………… ۸۷
حجم نمونه ………………………………………………………………………………………………. ۸۸
ابزار جمع آوری اطلاعات ………………………………………………………………………….. ۸۸
روایی ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………….. ۸۸
پایایی ابزار اندازه گیری …………………………………………………………………………….. ۸۹
روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………………………………. ۸۹
خرید و دانلود پایان نامه با فرمت word و تعداد صفحات ۹۳ صفحه از لینک زیر