نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵ | با پاسخنامه | پارس تحقیق
اصول اساسی راهنمایی و مشاوره
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
راهنمایی و مشاوره بر اصولی استوار است که در زیر به ذکر پارهای ار آنها میپردازیم :
۱- در راهنمایی، اعتقاد بر تکریم شخصیت و کرامت و فضیلت مقام انسانی است؛ به همین دلیل، مشاور، مراجع را به عنوان یک انسان میپذیرد و در کمک به او، حداکثر کوشش خود را به عمل میآورد.
مشاور مثل معلم نیست که با گروه سرو کار داشته باشد، بلکه رابطه او با یک فرد مطرح است که باید به مقام انسانی او ارج نهد و او را به گرمی بپذیرد.
۲- مشاور باید به شخصیت مراجع احترام بگذارد و بدون توجه به عقیده، موقعیت اجتماعی، جنس، نژاد، ملیت و وضع مالی مراجع، برای او قدر و ارزش قائل شود.
در مشاوره، این اصل مهم است و در واقع میتوان گفت که این اصل برای روشن شدن اصل اول است و در واقع هر دو این اصول، یکی هستند؛
زیرا مراجعی که به عنوان انسان پذیرفته شود، به ناگزیر مورد احترام قرار میگیرد و از این دیدگاه، به وی توجه خواهد شد.
فردی که در تجزیه و تحلیلهای روانی متخصص باشد، ولی به شخص مراجع توجه نداشته باشد و ارزشی برای او قائل نشود، مشاور خوبی نخواهد بود.
۳- در مشاوره، باید حقوق مراجع محفوظ بماند و مورد احترام قرار گیرد.
هر فردی قابلیت تصمیمگرفتن دارد و بر این اساس، تصمیمگیری حق مراجع است.
ممکن است مراجع به علل زیر، احساس کند که خود قادر به تصمیمگیری نیست:
- مشاور هیچگاه اجازه تصمیمگیری به او نداده باشد و مراجع در هر مشکلی، به وی مراجعه کرده باشد.
- وابسته و متکی به پدر و مادر خویش، بار آمده است.
- عقده حقارت (خودکمبینی) داشته باشد.
مشاور باید در مواجهه با مراجع مذکور، طوری عمل کند که در وی، قدرت تصمیمگیری و اتکا به نفس به وجود آید.
مشاور نه تنها باید به وجود قابلیت تصمیمگیری در همه افراد اعتقاد داشته باشد، بلکه باید در عمل نیز، قدرت تصمیمگیری و خودرهبری را در مراجعان تقویت کند.
از این لحاظ، این اصل با اصل دوم یعنی احترام به ارزش فرد، معادل است؛ احترام به این که فرد، خود قابلیت اداره زندگی خویش را دارد.
۴- مشاوره، یک رابطه مجاز و آزاد است. مراجع باید طی مشاوره، آزادی کامل داشته باشد تا بتواند هر چه میخواهد بگوید.
حتی ممکن است از اظهارات مراجع، شوکی به مشاور دست بدهد، یا آن گفتههای وی دو از اخلاق باشد.
با این حال، مشاور باید کاملاً به حرفهای او گوش بدهد و از ارزیابی، قضاوت کردن، سرزنش کردن، قیافه گرفتن و ایجاد صدهایی که این چنین معانی داشته باشند، پرهیز کند.
بدیهی است که مشاور نباید بیتفاوت باشد؛ زیرا مراجع باید احساس کند که مشاور به او توجه دارد و به سخنانش گوش میدهد.
این، هنر است که در عین آن که مشاور نشان میدهد که به مراجع توجه دارد و به سخنان او گوش میدهد، نباید مراجع احساس کند که ارزیابی، قضاوت، یا سرزنشی در کار است.
رابطه مشاور و مراجع یک رابطه مجاز و مختارانه و رابطهی غیرمعمول است؛ زیرا در روابط معمولی قضاوت ارزیابی وجود دارد.
مشاور تنها شخصی است که رابطهای آزاد با مراجع برقرار میکند و مراجع تنها در جلسه مشاوره میتواند مطالب خود را آزادانه بیان کند؛ زیرا هیچ قضاوتی در مورد او صورت نمیگیرد.
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
۵- راهنمایی نباید به مراجع تحمیل شود و به اجبار انجام گیرد. چون راهنمایی به منظور رشد شخصی فرد صورت میگیرد.
بنابراین چنانچه کسی را به اجبار تحت راهنمایی قرار دهند، هدف مذکور عملی نخواهد شد.
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
در مورد دانشآموزانی که برای مشاوره فرستاده میشوند، یا به وسیله مشاور احضار میشوند باید قبل از هر چیز به رفع اکراه، بیعلاقگی و مقاومت آنان در برابر راهنمایی، اقدام شود.
۶- چون راهنمایی، جریانی پیوسته در زمینه کمک به فرد است، بنابراین باید در تمام طول زندگی ادامه یابد و در دوران تحصیل، از ابتدایی آغاز شود، و تا پایان تحصیل انجام گیرد.
۷- در امر راهنمایی، تمام جنبههای شخصیتی دانشآموز و رشد و تکامل فردی او مورد توجه قرار میگیرد.
در مدارس، اساساً رشد عقلی دانشآموزان مورد نظر است و عوامل عاطفی و شخصیتی، زمانی مورد توجه قرار میگیرند که در یادگیری دانشآموز خللی ایجاد کنند؛
در حالی که در راهنمایی، جنبههای مختلف شخصیت اعم از عقلی، عاطفی، اجتماعی و جسمی و رشد و تکامل همه جانبه دانشآموز در نظر گرفته میشود.
۸- راهنمایی، قسمت عمدهای از فعالیتهای آموزشی است. بخش مهمی از فعالیتهای آموزشی را خدمات راهنمایی تشکیل میدهد ، تا جایی که بعضی از متخصصان راهنمایی را مترادف با تعلیم و تربیت به شمار میآورند.
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
۹- راهنمایی ، در قبال هم فرد و هم جامعه، مسئولیت دارد. اساس و پایه اندیشه راهنمایی، بر توجه به فرد و نیازمندیها و رشد وی استوار است.
با وجود این، توجه به نیازهای جامعه، در خور اهمیت بسیار است
و در راهنمایی، ضمن توجه به فرد، به صورت غیرمستقیم یعنی از طریق کمک به اشتغال مناسب و جلب توجه فرد به مشاغل مورد نیاز جامعه، مسئولیت آن در برابر جامعه نیز انجام میشود.
۱۰- مشاور معتقد است که فرد مختار و مسئول است و صلاحیت حل مشکلات خود را دارد؛ بنابراین او قادر است که به کمک مشاور، شخصاً به حل مشکلات خود بپردازد.
۱۱- شرط اصلی موفقیت در برنامه راهنمایی ، همکاری کلیه کارکنان مدرسه است؛ بنابراین مدیر، معلم، مشاور و سایر متخصصان راهنمایی، باید هماهنگ با یکدیگر، در پیشبرد برنامههای راهنمایی کمک کنند.
نمونه سوال اصول و فنون راهنمایی و مشاوره نیمسال دوم ۹۴-۹۵
۱۲-راهنمایی ، برای همه افراد و در تمام سنین انجام میگیرد.
۱۳- در راهنمایی ، به پاسخگویی به تفاوتهای فردی از نظر تواناییها و محدودیتها، توجه خاصی میشود و در این زمینه، از طریق کمک به دانشآموز در انتخاب شغل و توزیع فارغالتحصیلان در مشاغل مورد نیاز جامعه، عمل مناسب صورت میگیرد.