مضمون قصاید سعدی و قصاید عبیدزاکانی

 مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی


چکیده:

مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی – قصیده سرایی یکی از قالب های اصلی در اشعار عبید و سعدی به حساب می آید که لحن و شیوه هر دو در آن سلیس و روان است که علت این امر نابهنجاری ها و اوضاع نامناسب و ظلم و خفقان و فسادی است که در زمان این دو شاعر بر جامعه حاکم بود و این امر خود باعث می شد که این دو شاعر بتوانند با لحن صریح مقاصد خود را بیان کنند و همچنین با لفظی روشن خصوصیتها و ویژگی مربوط به شخصیت های موجود در اشعارشان بیان کرده اند. در قصاید و اشعار هر دو قدرت شاعری و همچنین مضامین بدیعی نمایان است که نشان می دهد هر دو شاعر در قصیده سرایی سرآمد بوده اند.مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی

«کلید واژگان»

عبید زاکانی/ سعدی/ قصیده سرایی/ مدح/ پند و اندرز

مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی

عنوان مطالعه و بررسی حاضر است. در این بررسی ویژگی قصاید سعدی و عبید و همچنین بحث در مورد دیدگاه های مربوط به قصاید سعدی، وضع قصیده سرایی در زمان این دو شاعر و اینکه چه شرایطی باعث شده که این دو شاعر موضوعات مرتبط با قصیده خود را تعیین کنند. در این تحقیق من برآنم که به مطالعه و بررسی مطالبی از قبیل:

مقایسه و بررسی مضامین قصاید دو شاعر، در مورد اینکه مضامین بدیعی همچون موسیقی، ایجاز و … در قصاید هریک چگونه بوده است؟

بررسی شخصیت های مورد مدح در قصاید آن دو، و همچنین اینکه چه عاملی باعث شده که این دو شاعر با لحنی روشن و صریح و بدون پروا مقاصد خود را در قصاید و آثارشان بیان کنند و از اوضاع زمانه خود بدون هیچ هراسی سخن به میان آورند؟ و دیگر اینکه آیا هیچ یک از این دو شاعر در آثار و قصاید خود از دیگری بهره جسته است؟

عبید زاکانی/ سعدی/ قصیده سرایی/ مدح/ پند و اندرز مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی
مضمون قصاید سعدی و عبید زاکانی

مقاله منحصر به فرد-بدون مشابه در اینترنت


فرمت:WORD

تعداد صفحات:۱۸



دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *