مقاله درباره حق العمل کاری

مقاله درباره حق العمل کاری

مقاله درباره حق العمل کاری

حق العمل در لغت به معنای «فرد کار ، کار فرد ، پولی که بابت فروش کالایی از صاحب کار دریافت می شود» آمده است.

در اصطلاح «حق العمل کار ، کسی است که به دستور دیگری معاملاتی نموده و در مقابل آن اجرت دریافت می کند. حق العمل کاری نوعی وکالت در امور تجاری است اما اگر حق العمل کار به نام خود انجام دهد ، عنوان وکالت بر او اطلاق نمی شود ولی می توان آن را مصداق نیابت دانست ، زیرا نیابت مفهومی عام تر و وسیع تر از وکالت دارد».

مقاله درباره حق العمل کاری
مقاله درباره حق العمل کاری

حق العمل کاری و مقررات حاکم بر آن

طبق ماده ۳۵۷ قانون تجارت ، حق العمل کار کسی است که به اسم خود ولی به حساب دیگری (آمر) معاملاتی کرده و در مقابل حق العملی دریافت می دارد. ماده ۳۵۸ قانون تجارت تصریح می کند که : « جز در مواردی که موجب مواد ذیل استثناء شده ، مقررات مراجعه به وکالت در حق العمل کاری نیز رعایت خواهد شد» ، ولی باید توجه داشت که حق العمل کاری با نمایندگی و وکالت تفاوت زیادی دارد ، زیرا در نمایندگی عادی یا وکالت ، نماینده یا وکیل به نام آمر یا موکل خود عمل می کند ، در صورتی که حق العمل کار اغلب نام آمر خود را کتمان می کند و حتی طرف معامله حق العمل کار نمی داند معامله برای کیست بلکه فقط حق العمل کار را در مقابل خود می شناسد. حق العمل کاری عملی است تجارتی و بند ۳ ماده ۲ قانون تجارت هر قسم حق العمل کاری را جزء معاملات تجارتی نام برده است.

قانون تجارت هیچ گونه شرطی برای مبادرت به حق العمل کاری در نظر نگرفته و هر کسی که اهلیت تاجر بودن را دارا باشد ، می تواند به حق العمل کاری مبادرت نماید.

علاوه بر آن هیچ گونه پروانه یا اجازه مخصوصی برای اشتغال به حق العمل کاری لازم نیست ، بر خلاف شغل دلالی که نیاز به کسب پروانه هم دارد.

حق العمل کار همانند دلال ، واسطه در معاملات است با این تفاوت که دلال جز معرفی طرفین معامله به یکدیگر وظیفه ای ندارد و جز با اجازه مخصوص نمی تواند نمایندگی یکی از طرفین را عهده دار باشد اما حق العمل کار ، خود طرف معامله بوده و علاوه بر آنکه در مقابل طرف معامله مسئول انجام تعهداتی می باشد که به نام خود تقبل کرده است ، در مقابل آمر نیز مسئول است که حاصل معامله را به او واگذار نماید.

بنابراین حق العمل کار ۲ تعهد مستقیم دارد : یکی در مقابل طرف معامله که صرف نظر از این که آمر معامله را قبول کند یا خیر ، مسئول انجام تعهداتی است که تقبل کرده است و دیگر در مقابل آمر ، که باید انجام معامله را به اطلاع او برساند و حاصل معالمه را در اختیار او بگذارد ولی باید در نظر داشت که چنانچه حق العمل کار حسن انجام معامله را ضمانت نکرده و کوتاهی هم نکرده باشد ، مسئول عدم اجرای معامله از جانب طرف معامله نخواهد بود.

وظایف حق العمل کار

۱) انجام دستورات ۲) انجام معامله بنام خود ۳) ذی نفع نبودن در معامله مگر در مورد ماده ۳۷۳ قانون تجارت ۴) اطلاع به آمر ۵) وکالت از طرف آمر و رعایت امانت ۶) بیمه اجناس (ماده ۳۶۰ قانون تجارت) ۷) منظور کردن منافع معامله در حق آمر (ماده ۳۶۵ قانون تجارت) ۸) قبول مسئولیت در قبال انجام تعهدات در صورت انجام معاملات اعتباری (ماده ۳۶۶ قانون تجارت)

مقاله درباره حق العمل کاری

شعب با نمایندگی یک فرق اساسی دارد و آن این است که یک شرکت مادر و هولدینگ می تواند برای خود شعبی در سایر نقاط جغرافیایی هر جایی که بخواهد شعبه خودش را تاسیس کند و از لحاظ قوانین مالی و حقوقی کلیه این شعب زیر نظر دفتر مرکزی خود هستند و مالکیت شعبات نیز متعلق به شرکت مادر است ، اما در نمایندگی اینطور نیست یعنی ممکن است یک شرکت کاملاً مستقل وجود داشته باشد که فقط نمایندگی فروش شرکت دیگری را اخذ نماید. در این حالت مالکیت و قوانین حقوقی شرکت نماینده متعلق به خودش است. اما برای فروش و یا ارائه ی خدمت شرکت اصلی قوانین ، فروش آن شرکت را اجرا نموده و به نمایندگی از شرکت اصلی فروش و یا خدمات را انجام می دهد و شرکت اصلی در دارایی ها و سایر مسائل حقوقی شرکت نماینده دخیل نیست.
مقاله درباره حق العمل کاری


دانلود مقاله درباره حق العمل کاری :

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *